Vård för dom med lipödem

Lipödem är en genetiskstörning i fettceller som drabbar kvinnor i första hand. Dom drabbade har ofta svår värk i drabbade områden som ofta är stuss, höfter och lår  Även armar kan drabbas. Vid kontakt med vård får dom drabbade ofta höra att det felaktigt är fetma och man ska banta vilket ej hjälper. Detta medför att vi drabbade ej får någon vård i landstingen runt om i Sverige  Den vård som funkat bäst är fettsugning och kompressionsklädet vilket då dom drabbade får bekosta helt själva för att kunna leva ett drägligt liv. Dessa operationer kostar 100000-tals kronor och många åker utomlands för att få billigare. Med alla risker detta innebär. Men i dagens läge är det många drabbade som ej har dessa pengar och får då gå med sin värk. Är detta ok i vårt land 2018? Det finns hjälp men vi får den inte och ska vi behöva betala dessa pengar själva för att få leva dräglig liv?? Skriv på denna namninsamling så vi kan lämna till ansvariga för sjukvården så dom förstår att vi också måste få hjälp. Tack på förhand.