Utveckla! Bränn INTE Gene fornby!

långhus_svartvit.jpgPolitikerna i Örnsköldsvik kommer att avgöra framtiden för den rekonstruerade järnåldersgården i Gene fornby, sex kilometer söder om Örnsköldsvik. Beslutet kommer troligen efter valet.

Rekonstruktionen har stor vetenskaplighet med två doktorsavhandlingar men under senare år har verksamheten avstannat och underhållet av byggnaderna har blivit eftersatt. Nu krävs insatser som kostar pengar. En utredning har gjorts och där föreslår utredaren att man bränner ner anläggningen som det billigaste alternativet.

Vi anser att Gene fornby bör utvecklas inte brännas ner! Tillsätt en arbetsgrupp, sök projektmedel och utveckla hela området med Gene fornby, Nyängets havsbad, Aktivators höghöjdsbana och vandringstigarna på Genesmon.

Rekonstruktionen visar en del av vår norrländska historia och Gene fornby kan åter bli ett intressant besöksmål för både ortsbor och turister.

Lena Edblom, fil dr arkeologi    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Lena Edblom, fil dr arkeologi lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.