Stoppa 5 vånings bostadskomplex i Österskär

Vad vill vi förändra: Österåkers kommun har lagt fram planförslag att ett 200 meter långt bostadskomplex som är 5 våningar högt skall byggas i Radhus och villaområdet vid Tunagårds station. De planerade runt 150 lägenheterna betyder att antalet hushåll i Österskär/Tuna ökar med 10% som är koncentrerad till en väldigt liten yta.

I det samråd som hölls under 2021 så inkom 103 skriftliga yttranden och av dessa så är 100 kritiska till höjden, omfattningen av komplexet och att det är minimalt med parkeringsplatser som kommer ge stora problem för gång, cykel och biltrafik i området, då de kommer ställa sig på alla gator runt omkring.

Vilka är vi: Vi som har tagit initiativ att försöka beskriva hur nuvarande förslag kommer påverka är boende i området. Vill du veta mer gå då in på www.tunastation.se.

Vad vill vi: Att ny plan tas fram där byggnationen anpassas till rimlig storlek och höjd som passar in i villaområdet, t ex som byggnationen vid gamla Österskärshandeln.

Vad kommer vi göra med namninsamlingen: Genom denna insamling hoppas vi kunna påverka de partier i kommunen som sagt ja till planen, dvs alliansen. Så kan vi få över ett av dem till övriga partier som varit emot, kan detta göra stor skillnad. Dessutom är det snart val så vi hoppas att detta kan hjälpa till.

Sprid gärna

Fotomontage av hur husen skulle gestalta sig, bakom husen är platsen idag, med kulle och skog som helt försvinner.1_transparant_2_small_size.jpg

Genom att underteckna godkänner jag att Tunastation.se lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.