Stoppa utvisningen av Mozghan och hennes familj!

Vi är klasskamrater till Mozghan Sherzad och vill ha hjälp att protestera mot det orättvisa beslutet att hon och hennes familj ska utvisas till Afghanistan.

Mozghan, hennes mamma och två systrar kom till Sverige för fyra år sedan och har under den tiden etablerat sig i det svenska samhället. Alla flickorna har på kort tid lärt sig språket, studerar och har drömmar och mål om framtida studier och arbeten.

Hur kan vi låta människor bygga ett liv i Sverige med förhoppningen att kunna leva i trygghet, för att sedan skicka tillbaka dem till det land de en gång flydde från?

Sverige gör, till skillnad från många andra länder, bedömningen att flyktingar ska utvisas till Afghanistan, trots det mycket osäkra läget. Den svåra situationen för Mozghan och hennes familj handlar dock inte bara om det, utan om att de är en familj bestående av kvinnor. I  Afghanistan kommer de inte  att ha någon möjlighet att försörja sig eller studera. Det finns också en risk att flickorna blir bortgifta.

Migrationsverket menar att mammans farbror ska kunna ta hand om dem och försörja dem, men de har ingen kontakt med honom och inga skäl att tro att han kommer att vilja ta sig an att försörja dem.

Vi kan inte förstå hur man, trots detta, tar beslutet att utvisa familjen. Det måste väl strida mot både Barnkonventionen och Europakonventionen artikel 5?

Snälla, hjälp oss genom att skriva på denna protestlista så att vi kan skicka den till Migrationsverket i ett försök att få dem att ändra sitt beslut!

Genom att underteckna godkänner jag att Evelin Gummesson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.