STOPPA SVT´s storsatsning JAKTLIV !

Namnlista_mot_jaktliv1.jpgMedan flera organisationer, föreningar och privatpersoner jobbar hårt med djurrätt och djurskydd i Sverige och upplyser om och arbetar för att föra in etologi (läran om djurs beteende och anledningar till den) för att på så vis utveckla vårt samhälles empati för både människor och djur så producerar SVT programmet Jaktliv.

För de som har en passion för jakt, där de vill fånga och presentera jaktens själ. Jaktliv är en stor och påkostad Tv-produktion, både vad det gäller personal och utrustning. Bland annat kommer det visas flygsekvenser med drönare och kameror på både gevären och hundarna. Och i princip alla i produktionen är jägare.
-Det här är unikt eftersom det handlar om riktig jakt och riktar sig till jägare, säger den ena programledaren Peter Ekeström. Grundkonceptet för Jaktliv beskrivs vidare som ett kunskapsbärande program med mycket action när det kommer till jakt.

Ungefär 3% av Sveriges befolkning jagar och är således målgruppen för det här programmet. Därför måste vi andra påvisa hur många vi är som tycker att det är absurt att producera och visa ett sådant program på statlig TV som vi alla betalar TV-licens för.

Att visa nöjesdödande på TV som allmän underhållning, samtidigt som det på de flesta nivåer arbetas och verkas för att minimera ett våldsammare samhälle i Sverige känns verkligen kontraproduktivt.
Hela programserien presenteras som ett brutalt och våldsbejakande dataspel där man utan rim, reson, moral, eller empati kan döda hur man vill utan konsekvenser.... Ett spel där vem som helst kan lära sig att döda för skojs skull, samt utföra akten för att det hör till ens ”livsstil”.

Vi som skriver under den här listan vill inte, varken moraliskt eller ekonomiskt genom vår TV-licens vara med och betala för att SVT med den här programserien medverkar till att normalisera och romantisera en våldsam och brutal hobby som en så ytterst liten del av vår befolkning nu har som ”livsstil”.

Vi anser att det redan nu är tillräckligt med död och våld på vår planet.

Stoppa SVT´s programserie Jaktliv!
SVT Jaktliv Startsida | Facebook

Vänligen
Bibi Liisa B Noris Ordförande DRIS - Djurens röst i Sverige

Gör en anmälan till myndigheten för press, radio & TV här.

Listan stöds av;
Facebookgruppen Revolution Rov
Föreningen Jaktkritikerna Sverige
Föreningen Wolf Association Sweden /WAS