Stoppa religiösa friskolor nu!

Religiösa friskolor hör inte hemma i Sverige 2018. Detta går emot barnens fria rätt att välja sin egen religion eller inte välja någon alls, då de blir tilldelades en religion och knappast ges ett alternativ till någon annan religion eller att välja ateism.

Det är ytterst problematiskt att läsa om flera religiösa skolor där t.om Skolinspektionen hårt kritiserar skolorna för att lärarna är opedagogiska, pojkarna kränker flickorna utan tillsägelse och flickor med mens inte får delta på vissa lektioner. Och hur ska vi kunna få ett jämställt samhälle om barnen redan i skolan lär sig att pojkar och flickor har olika rättigheter och privilegier? Hur hjälper dessa skolor integrationen i vårt samhälle? Om du inte får blandas med olika barn med olika religioner och härkomst, hur ska du kunna få en nyanserad syn på samhället, träffa andra människor som tycker annorlunda, och lära dig om din frihet och dina rättigheter i ditt egna liv?

Som Noomi Andemark, verksamhetsansvarig Föreningen Hjälpkällan, vittnade om i GP nyligen: ”Som Jehovas vittnen hade vi ingen som helst avsikt att integreras. Vår slogan var att vi inte var ”en del av världen”. Vi uppfostrades till att upprätthålla ett tydligt avstånd mellan oss och andra genom att avstå från världsliga traditioner, klä oss på ett speciellt sätt och aldrig ha nära relationer med utomstående.” Detta är ett förhållningssätt som man stöter på inom alla olika religiösa skolor och grupper.

Utdrag från Expressen 13 feb 2018 ang Borås får en ny religiös friskola: ”En annan problematisk faktor är just Abdirizak Waberi (rektor för Römosseskolan i Göteborg.) Han har i olika sammanhang - bland annat i tidskriften Ottar och i SVT-dokumentären "Slaget om muslimerna" - sagt att han vill leva i ett land där sharia styr. Män, menar han, kan ha fyra fruar, men inte tvärtom: "Jag tror inte att kvinnan har den kärlek som krävs för att vara med fyra män".

Kvinnor bör dölja sig eftersom män har så stark sexualdrift: "Jag tror att Gud vill skydda kvinnan", säger Waberi. Han tar inte heller avstånd från kvinnomisshandel när han får förfrågan angående att mannen slår sin fru i uppfostringssyfte.

Han är inte unik. Sveriges låt-gå-liberala friskolesystem släpper urskillningslöst in religiösa samfund och sekter, inklusive kristna Plymouthbröderna och Scientologerna.

Detta är helt oacceptabelt.

Taget ur debattartikeln i GP av Noomi Andemark: "En av de mest självklara åtgärderna är att ge barn möjlighet att gå i en konfessionsneutral skola. Det huvudsakliga syftet med att ha sina barn i en religiös skola är att skydda dem från ”skadligt inflytande” i form av sekulära idéer och umgänge med icke-troende. Vi kan inte förvänta oss att unga människor får en reell möjlighet att välja fritt om vi bidrar till den typen av avskärmning under deras uppväxt. För många är skolan den enda platsen där de får en chans att möta barn och vuxna med andra värderingar, tankar och livsstilar.
Det kan inte ses som samhällets uppgift att omvända människor till de ”rätta” värderingarna. Men det är inte heller samhällets uppgift att bidra till föreningar som arbetar för att stärka religiösa dogmers inflytande i det offentliga, som aktivt ifrågasätter eller motverkar jämlikhet och grundläggande friheter."

Detta är ett stort svek mot barnen och ett stort hot mot barnens demokratiska rättigheter. Skolan skall vara fri från religion och endast lära ut om alla slags religioner i undervisning och det fria valet om man väljer att leva efter en religion. Skolan skall lära ut om demokrati, samt hjälpa till att integrera barn i dagens samhälle – inte tvärtom. Och jämställdheten är något vi kämpar hårt för i vårt land och flickor och pojkar skall ges samma förutsättningar i skolan, liksom i resten av vårt samhälle.

Uppenbarligen misslyckas flera religiösa skolor att leva upp till detta, och det är förvånasvärt att fler religiösa skolor tillåts öppnas trots hård kritik och anonyma berättelser om förtryck, kränkningar och diskriminering.

Låt skolan vara för alla, oavsett religion. Låt religion vara något barnen själva får välja utanför skolans påverkan.

I Sverige 2018 har vi religionsfrihet, och att placera barn på religiösa friskolor är motsatsen till frihet.

Artiklar om debatten: