Stoppa nedskärningen av Kulturskolan i Sala

#ståuppförKulturskolaniSala -mot nedskärningarna i Kulturskolan

Inom en mycket snar framtid kommer Salas budget för 2019 beslutas. Sparförslaget på Kulturskolan är 3 miljoner kronor.

Detta kommer innebära att all kulturgaranti, skapande skola, bild, poesi, drama ute bland grundskolan kommer att försvinna från eleverna. Grundskolelärarna kommer att få ännu mer arbete då Kulturskolans personal inte kommer bidra till att nå målen i skolan. Många elever på Kulturskolan kommer inte längre att kunna utöva sina musikaliska färdigheter och lära sig utöva instrument då endast sång, gitarr, piano, delvis slagverk och blås prioriteras. Därmed får vi ta avsked från alla stråkelever, blåsorkestrar, storband och damkör mm.

detta ör förödande för Salas musikliv!

Dessutom kommer det att innebära att ca halva lärarkollegiet avskedas. Att lära sig att spela ett instrument eller uttrycka sig genom röst, rörelse, bild eller film bör inte vara ett privilegie för ett fåtal.

Skriv under denna namninsamling för att få Salas beslutsfattare, politiker att förstå att risken med att skära för hårt i Salas Kulturskola. Det är framtidens kulturliv som står på spel!

Bakom initiativet står privatpersoner, föräldrarar i Kulturskolan, kulturutövare, kulturskolelärare, närstående till elever på Kulturskolan.

Susanne Lindholm Hallnäs Kulturskolan Sala    Kontakta namninsamlingens skapare