Stoppa nedläggningen av Skytteanska skolan

Skytteanska_skolan_01.jpg

Vi vill att Sveriges äldsta skola, Skytteanska skolan, ska få fortsätta vara lågstadieskola, både för barnens och för bygdens skull. Skolan har varit i bruk i över 380 år, ända sedan 1637.

Kommunen föreslår nu att flytta grundskoleverksamheten till Alsteråskolan och göra om Skytteanska till förskola.

Vi skulle gärna se att kommunen ser värdet i Skytteanska skolan. Att ha Sveriges äldsta skola i bruk är något att vara stolt över! Skolan borde ses som en av kommunens största tillgångar och värdefull att bevara. Både barn och vuxna i bygden älskar sin skola och hoppas att den kan förbli lågstadieskola i många år framöver!

Information på kommunens hemsida finns här

Skytteanska_skolan_031.jpg

Genom att skriva under godkänner jag att Helena Jonasson överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.