Stöd solcellshjältarna - Tillåt solceller på ALLA tak!

Det strävsamma pensionärsparet Hansson i Örebro, som har ett underbart och glödande miljöengagemang, har fått föreläggande om att ta ner solcellerna från sitt tak trots att det sedan två år inte ens är bygglovspliktigt för vanliga villor.

Anledningen? Kommunen tycker att det är "fult". Eller på byråkratsvenska: "Oaktsam förvanskning av fastighet i kulturhistoriskt inventerat område". Vi grannar i området (och alla vi talat med) begriper inte vad förvaltningen håller på med när den på detta sätt motarbetar sina egna miljömål. Vi hoppas du vill stötta Hanssons genom skriva under på följande text:

Vi vill till stöd för familjen Hansson på Phragménsvägen 22 i Örebro framföra att solceller i takplanet bör tillåtas på alla tak och att deras paneler ska få vara kvar i sin helhet eftersom:

* Trots att solenergi är i linje med kommunala och nationella miljömål tar inga prövande instanser hänsyn till miljön vid bygglovsärenden utan beaktar endast plan och bygglagen. Det är hög tid ändra på detta och väga in miljöaspekten i bygglovsbeslut!

* Installationen stör inte. Tvärt om tycker vi den ger uttryck för ett sunt engagemang och ansvarstagande i vår tid.

* Andra fastigheter i samma belägenhet (icke inventerad byggnad i inventerat område) har tidigare beviljats bygglov för solceller i takplan. Samma regler bör gälla för alla.

(Se även Nerikes Allehanda NA 2020-04-14)

Genom att underteckna godkänner jag att Ulrik Algulin lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.