Forshaga ska vara en barnkommun – stoppa nedskärningarna i förskolan!
Kommentarer
#8
Jag är en snart nyexaminerad förskollärare. Att se hur samhället och kommunerna sviker våra barn gång på gång känns fruktansvärt. Det finns hur mycket forskning som helst som visar på vad som är det bästa för barnen, ändå skiter man i de för att spara pengar. Spara pengar till vadå? Inte för barnens och samhällets framtid i alla fall.Ella Tejler (Forshaga, 2025-06-05)
#13
Dessa nedskärningar gör så kvalitén i förskolan minskar. Sjukskrivningar bland pedagoger ökar, och barnens trygghet minskar!Cathrin Österback (Forshaga, 2025-06-05)
#14
Bedrövligt att dom gör så gör dom tar bort barnens trygghet och personal ska bränna ut sig skärpning Forshaga kommunAnna-carin klemner nilsson (Forshaga, 2025-06-05)
#15
Jag håller helt med att det blir en otrygg plats för barnen med så stora grupper.Cazandra Sommersand Rosengren (Forshaga, 2025-06-05)
#16
Yngsta dottern går ur förskolan nu så det påverkar inte oss men jag blev ändå väldigt besviken på kommunen när jag fick se att de ska skära ner och omfördela personalen. De tänker inte på att barnen som redan går på avdelningarna har skapat sig en anknytning till de pedagoger de har. Det kan skapa en otrygghet för vissa barn att vara tvungna att byta pedagoger. För stora barngrupper är inte häller bra. Personalen har det redan tufft som det är i dagsläget.Angelica Fredholm (Forshaga, 2025-06-05)
#19
Jag har mina barnbarn på olika förskolor i kommunen.Frideborg Lindman (Forshaga, 2025-06-05)
#20
Mot större barngrupper i förskolan!Melanie Fahlén (Forshaga, 2025-06-05)
#21
Kommunen kommer att uppleva befolkningsbrist om den inte gör något för att invånare skall stanna.Att starta upp en familj, köpa hus, starta företag och bidra till den lokala välfärden och infrastrukturen startar där folk känner sig trygga. Har man barn i en trygg skola/förskola, så kan man fokusera bättre på annat och inte behöva oroa sig för att ens barn har det bra.
Det Forshaga kommun gör nu är att trycka in fler barn på färre ytor utan att tänka på varken den psykiska hälsan hos barn eller de som ska hantera dom. Det är personalen som ska hantera det mest värdefulla vi invånare har, våra barn.
Mår personalen inte bra, så kommer det att gå ut över våra barn. Antingen med ett större behov av vikarier pga sjukskrivningar, eller folk som väljer att arbeta i andra kommuner där arbetsförhållandena är bättre. I samtliga fallen är det våra barn som får lida.
Absolut, ekonomin i kommunen behöver ses över. Men börja i rätt ände! Låt inte barn lida för att vuxna inte kan driva en kommunal organisation.
Bob Nordström (Forshaga, 2025-06-05)
#23
Mina tvillingar går på förskola igår Deje (Forshaga kommun) så för mig blir detta en självklarhet att skriva under! Det vore ett rent h*lvete om detta fick gå igenom!Hanna Stålbro (Deje (Forshaga kommun), 2025-06-05)
#24
Forshaga kommun prioriterar ekonomin framför barnens välmående och trygghet.Tryggheten är en viktig del i barnens utveckling och lärande.
Detta är påtalat vid tidigare ändringar men jag har inte fått någon försäkrande respons på att Forshaga kommun sätter barnen och dess välmående i första rum. Barnen är kompetenta och ser vad som sker, hur ska de vilja bidra till samhället och Forshaga kommun som vuxna, när de blir lägre prioriterade än ekonomin som barn?
Emelie Skoglund (Deje, 2025-06-05)
#28
Stora barngrupper främjar inte de nära relationer som små barn behöver för att växta till trygga individer. Vi behöver jobba förebyggande och långsiktigt, det sparar pengar och främjar hälsa! Barnrätt alltså.Linda Bitton (Forshaga, 2025-06-05)
#36
Har inga barn, men tycker det är fruktansvärt dåligt, tänker inte alls på barnens bästa!Victoria Karlsson (Forshaga, 2025-06-05)
#43
Jag läser till förskollärare på Karlstads universitet och påbörjar termin 3 till hösten och jag vill gärna kunna se en framtid i detta yrke och självklart vill jag att kvalitén i barnomsorgen ska fortsätta i Forshaga kommun.Sofie Bodin (Forshaga, 2025-06-05)
#44
Jag skriver under för att alla barn ska ha en trygghet att veta att det alltid finns personal så det räcker! Min stora son går nu efter sommaren men min minsta är kvar i några år till..Sara Svensson (Forshaga, 2025-06-05)
#47
Som både förälder och förskollärare är jag starkt emot utvecklingen.Denna förändring riskerar att kraftigt försämra kvaliteten i verksamheten. För barnen innebär större grupper en otryggare miljö med mindre möjlighet till närvarande vuxna, färre tillfällen till vila och återhämtning, och svårare att skapa trygga relationer, något som är helt avgörande för deras utveckling och välmående.
Som pedagog ser jag redan idag hur pressat läget är. Vi kämpar för att hinna möta varje barns behov, skapa en trygg miljö, följa upp läroplanen och samtidigt räcka till som arbetslag. Att slå ihop flera avdelningar till ett storarbetslag kommer att öka stressen och minska möjligheterna till både planering, reflektion och samarbete. Det är barnen som blir de största förlorarna i den här utvecklingen.
För mig är det självklart att barn behöver små, trygga sammanhang med tillräckligt många närvarande och engagerade vuxna. Allt annat är ett svek mot barnen, deras föräldrar och mot oss som arbetar i förskolan.
Jennie Burman (Forshaga, 2025-06-05)
#60
Barnen ska inte tryckas ihop till stora grupper!Linda Karlsson (Karlstad, 2025-06-05)
#62
Jag skriver under då det är av största intresse för alla att ge barnen så goda förutsättningar som möjligt både för barnen som individer och rent samhällsekonomiskt då sönder stressade människor med diverse inlärnings och och beteende störningar kommer ha väldigt svårt att upprätthålla och utveckla samhället. De riskerar även att utveckla missbruksproblem och diverse andra antisociala beteenden om de inte lär sig att knyta an och utvecklas på ett bra sätt när de är små. Därför är de långsiktiga riskerar med sådana besparingar åtgärder mycket kostsammare än de kronor man skulle spara kortsiktigt genom nedskärningar. Det är bevisat gång på gång att det fungerar inte att spara sig ur ekonomiska problem det leder alltid till en nedåtgående spiral, det enda som fungerar är att investera för att kunna skapa mervärde i framtiden.Oscar Löfgren (Forshaga, 2025-06-05)
#63
Jag vet vad mindre barngrupper gör för skillnad och även vad barnen får i utbyte av att personalen orkar lägga tid och engagemang på barnens enskilda behov! Barnens bästa går före ekonomin, så är det bara.Josefin Lund Rådberg (Forshaga, 2025-06-05)
#64
Jag vill ha mindre barngrupper med mer personal, för barnens skull samt en bättre arbetsmiljö för personal. Tänker att det är ett ypperligt tillfälle att behålla den personal som är på avdelningarna nu när det minskas på barn i grupperna. Det kommer ge en annan kvalitet, personal kommer känna mindre stress och barnen kommer kunna få sina behov tillgodosedda på ett helt annat sätt.Evelina Andersson (Forshaga, 2025-06-05)
#65
Förändringen kommer skapa otrygghet hos barnen och dåliga förutsättningar för pedagogerna att göra ett bra jobb.Markus Hurtig (Forshaga, 2025-06-05)
#67
Barnen är framtiden... vi ska inte prioritera ned dom utan upp dom. Lärarna är också människor och ska orka. Mer vuxna och mindre barngrupper gynnar både den fysiska o psykiska hälsa.Maria Karlsson (Forshaga, 2025-06-05)
#70
Större grupper för barnen innebär att det blir rörigare och det kommer som visat i flera fall att det är/blir en negativ miljö för barnen. Det är inte till fördel, finns flera andra ställen man kan skära ner i verksamheter om budgeten inte håller.Kanske kommunen inte behöver ha så många rektorer? Sammanslagningen kanske ska göras där? Färre chefer då spar ni en hel del? Det finns tid över eftersom folk kan sluta tidigare konstant?
Joakim Höglund (Forshaga- skived, 2025-06-05)
#74
Det inte ska vara stora barn grupper.Victoria Lindman (Forshaga, 2025-06-05)
#75
Jag tycker att förskollärarna måste hinna med alla barn och även se dom som inte tar så stor plats i gruppen. Mindre barngrupper med fler förskollärare är ett måste.Marita Ström (Forshaga, 2025-06-05)
#81
Rektorerna i denna kommun måste sluta köra sitt eget race. Lyssna på pedagogerna, föräldrarna och forskningen. Istället för att lyssna anmäler ni de politiker som faktiskt bryr sig och försöker förbättra för "toppstyrning". Ni kallar all omorganisation för verksamhetsbeslut men sen skyller ni på politikerna för era beslut som de inte höll med om?Dags att vakna och ta ansvar. Stå åtminstone för att ni inte bryr er om era anställda och barnen. Om era handlingar inte speglar era åsikter så bör ni ändra er och lyssna på dem som faktiskt vet. Det är i unga år man lägger grunden. Trygga barn ger trygga ungdomar och vuxna. Snälla Tänk om. För en bättre framtid för oss alla.
Charlott Norlin (Forshaga, 2025-06-05)
#85
För att det är helt orimligt att ni ska göra grupperna större än vad de redan är.Erik Bergström (Forshaga, 2025-06-05)
#100
Barnen behöver trygghet, inte större barngrupper.Sara Persson (Deje, 2025-06-05)
#102
Mitt barns trygghet är viktigCarina Maxstadh Bergman (Forshaga, 2025-06-05)
#104
Jag vill att mitt barnbarn ska få en bra förskoletidCarina Hälesjö (Forshaga, 2025-06-05)
#105
Jag vill att kommunerna i landet ska följa evidensbaserad forskning samt stötta alla förskolepedagoger i landet!Ira Ljungberg (Värmland, 2025-06-05)
#110
Detta berör mig och mitt barn och mina vänners barn och mina medmänniskor. Fruktansvärt fel håll att gå mot stora barngrupper. Vi har skrytit om hur bra våra barn har det på sin förskolan TACK VARE mindre barngrupper som medför med god trygghet mm för barnen och pedagoger/barnskötare. Det finns många många bättre lösningar på detta problem än att göra såhär.Matilda Nilsson (Forshaga, 2025-06-05)
#111
Mina barn har haft en suveränt bra förskola och vi har skrytit till andra kompisar om hur bra vi och våra barn haft det! Nu flyttas det på pedagoger som varit en enorm trygghet för oss som föräldrar och barn, sen får man denna förändring kastad i ansiktet på en! Förskräckligt! Vi flyttade till Forshaga 2020 för att vi ville ge barnen en trygg och bra uppväxt!Pappa till Mårten 6 år och Melker 4 år på Stacken!
Marcus Jansson (Forshaga, 2025-06-05)
#112
Barnen är vår framtid, följ Skolverkets rekommendationer om gruppstorlek, och se till att antalet barn per pedagog hålls nere! Inga barn mår bra av att vara i stora grupper. Förskolepersonalen måste få förutsättningar att hinna se och skapa trygghet för vartenda barn!Mariette Sjöberg (Forshaga, 2025-06-05)
#123
Vi tror på mindre barngrupper som är REKOMMENDATIONERNA! Vi vill inte att barn ska bli bortglömda eller inte våga utvecklas. Vilket händer i större barngrupper då vi alla är olika!Nellie Klint (Forshaga, 2025-06-05)
#124
Jag tycker inte att det känns tryggt att mitt barnbarn på två år ska ska behöva vara med om dettaLotta Persson (Deje, 2025-06-05)
#132
Prioritera om och prioritera rätt! Barnen är vår framtid och ger vi dem inte rätt förutsättningar för att utvecklas och lära nu kommer vi som samhälle att få betala på andra vis i framtiden.Beatrice Jonsson (Forshaga, 2025-06-05)
#136
Jag skriver under för att jag vill att mitt barn ska få en så bra fortsatt gång på förskolan som möjligt och fortsätta utvecklas! Tvivlar på att han kommer få möjlighet för detta om det blir såhär!Evelina Hallstensson (Forshaga, 2025-06-05)
#137
Detta är totalt vansinnigt att göra större barngrupper 😡Mikael Bergman (Forshaga, 2025-06-05)
#138
Det är förjävligt!!!Fia Carlsson (Karlstad, 2025-06-05)
#151
Utbildad barnskötare.Louise Bood Skoglund (Forshaga, 2025-06-05)
#155
En större barngrupp i de otroligt små och trånga lokalerna på stacken skulle påverka barnen mycket negativt och det finns stor risk att deras rätt till utveckling och lärande på grund av detta inte uppfylls. Det är inte en förskola som har förutsättningar för stora barngrupper.En stor barngrupp riskerar att varje enskilt barn inte får sina behov tillgodosedda och förutsättningarna för att utvecklas enligt läroplanen för verksamheten påverkas mycket.
Johanna Arnesson (Forshaga, 2025-06-05)
#156
Håller med om allt som står! För både barnens och personalens skull!!Sofie Holm (Forshaga, 2025-06-05)
#157
Inte bra för barnenViveka Rådberg (Hammarö, 2025-06-06)
#158
Forskning visar det är skadligt med stora barngruppper med problem senare såsom gängkriminalitet texAnders Rådberg (Hammarö, 2025-06-06)
#160
Camilla SommersandCamilla Sommersand (Forshaga, 2025-06-06)
#161
Jag skriver under för att jag själv är förskollärare och vet att barnen inte får den utbildning som de ska få pga att man inte hinner själv som pedagog att se alla barnen på det sättet jag tycker de borde!stina birath (forshaga, 2025-06-06)
#164
För att stötta barnens rättigheter! Barn > pengar.Fredrik Gåård (Forshaga, 2025-06-06)