Separera inte Luis från sin mamma!

Luis och hans mamma kommer från Mexico. De senaste fyra åren har de pendlat mellan Sverige och Mexico som turister. Tre månader här, tre månader där...

Mamma har nu fått ett tillfälligt uppehållstillstånd, men Luis har fortfarande inget. Istället fick han sin nuvarande vistelse förlängd till sex månader. Nu är dessa månader snart slut och vid årsskiftet måste han resa tillbaka till Mexico. Eftersom hans vistelse här blev förlängd, kan detta innebära att han kan behöva stanna i Mexico i upp till två år innan han får återvända hit. Han kan inte ansöka om ett uppehållstillstånd som anhörig förrän hans mamma har fått ett permanent uppehållstillstånd.

Det kostar ca 16.000 kr för Luis och hans mamma att resa till Mexico. Men hon kan ju inte låta honom åka ensam.

De senaste månaderna har Luis följt med sin mamma till SFI-kurser som jag undervisar i på en privata förening. Han är nyfiken och ivrig att lära sig svenska. Han tränar på meningar hemma som han sedan ställer som frågor till mig. Tex. "Talar du kinesiska?", "Älskar du knäckebröd?". Han är full av liv och varje dag springer han och jagar haren ute på sin gård. Han älskar att göra bubblor av tvålen när han duschar.

Så... varför får han inte stanna hos sin mamma? För att Luis är 20 år gammal och räknas som en vuxen. Problemet är att han har tredje graden av autism, det är den svåraste formen. Han har troligtvis även någon form av utvecklingsstörning. Vem som helst som träffar honom kan förstå detta med en gång. Men kammarrätten, som mig veterligen inte är läkarutbildade, ser inte detta som en förmildrande omständighet. De ser inte att Luis är beroende av sin mamma för att vara trygg och för att kunna fungera varje dag.

Jag måste försöka att hjälpa dem! Vi måste försöka att hjälpa dem! Var snäll och skriv under och hoppas att det kommer att göra någon skillnad!

Glöm inte att verifiera underskriften via din mail!

Tack på förhand!