Sälj inte Knektgården i Hökåsen

Knektgården.jpg

Knektgården i Hökåsen är viktig utifrån dess strategiska position i försanmlingen och dess tillgänglighet för alla grupper i samhället.

Vi som skriver under denna namninsamling motsätter oss en försäljning!

Få församlingsgårdar spelar en sådan stor roll för sina församlingsbor som Knektgården i Hökåsen. Knektgården är den samlande punkten i en geografiskt utspridd församling som numera inkluderar fyra sammanslagna församlingar – Hubbo, Tillberga, Sevalla och Tortuna.

I Knektgården pågår verksamhet som samlar såväl barn, ungdomar och pensionär, d v s grupper som har svårt att ta sig långa avstånd och som behöver samvaro i sin närhet. Församlingsgården lyckas även locka barnfamiljer genom sina populära familjeträffar, där möjlighet ges att kombinera pyssel, middagsmat och andlig påfyllnad i barnvänligt format.

Knektgården har ett bra geografiskt läge med goda möjligheter att ta sig dit via såväl buss, cykel eller till fots. Detta i sig möjliggör för en naturlig samlingsplats för grupper som annars har svårt att ta sig till olika lokaler. En minst sagt viktig ståndpunkt när det gäller kyrkans uppgift i samhället.

Många är vi även som besökt Knektgårdens populära Klädbytardagar, där möjlighet ges att både sälja och köpa barnkläder och barnsaker till överkomliga priser. Förutom att vara både ekonomiskt och ekologiskt fördelaktiga, är klädbytardagarna även ett tillfälle för församlingen att bidra till välgörenhet i såväl den egna församlingen, kommunen, länet och till gåvomottagare utomlands. Traditionen att ordna klädbytardagar startades av engagerad personal på Knektgården i Hökåsen och är väl känd i Västerås med omnejd.

Namninsamlingen kommer att lämnas till ansvariga tjänstemän och kyrkopolitiker inför beslut i juni 2021.

Kristina Östman, församlingsbo Tillberga församling    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Kristina Östman, församlingsbo Tillberga församling lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.