Rädda hundkapplöpningen i Landskrona

Skriv under och ge ditt stöd till Skånska Hundkapplöpningsklubben! Vi vill behålla Landskrona Greyhound Park!

*Scroll down for english translation

*Du kommer att få ett e-postmeddelande med en länk för att bekräfta din signatur. Vänligen kolla din inkorg (och skräppostmapp)!*

---------------------------☆☆☆----------------------------

Svensk hundkapplöpning är ingen stor folksport som fotboll eller golf. Däremot är vi en stor skara entusiastiska hundkappare som tränar och tävlar med våra hundar runtom på landets 11 rundbanor. Från Ävsbyn i norr till Simrishamn i söder.

Det finns 3 riksbanor, Stockholm, Borås och Landskrona. Landskronabanan har anor långt tillbaka i tiden. Det första spadtaget togs 1969, 1970 stod den klar och i augusti samma år genomfördes de första tävlingarna här i Skånska Hundkapplöpningsklubbens (SKHK) regi.

På grund av beslut om ny väg i Landskrona har kommunledningen bestämt att dra en ny väg genom den befintliga banan på Karlslund-området i Landskrona. Därav skall hela banan utrymmas och jämnas med marken från den 1 januari 2017. Inga bidrag eller hjälp med nytt markområde lämnas från Landskrona kommun till klubben för anläggning av ny bana, vilket är en extremt dyr kostnad som i så fall skall betalas av medlemmarna själva. Detta är märkligt då Landskrona kommun tidigare har varit mycket engagerade och väl inställda till banans olika aktiviteter och fortlevnad. Utan bistånd är detta beslut lika med banans dödsdom.

Detta beslut får förödande konsekvenser för svensk hundkapplöpning och inte bara för de aktiva inom klubben. Varje år arrangeras 6 st tävlingar med deltagare representerande i stort sett alla klubbar i landet. Vid en nedläggning av banan kommer det bli svårt att behålla intresset för hundkapp och att rekrytera nya medlemmar. Avstånd till träning och tävling är redan i dagsläget stort och klubbarna runtom i landet jobbar hårt med att synliggöra vår sport. En nedläggning av riksbanan i Landskrona blir ett stort bakslag för hela sporten.

Samtliga hundkapplöpningssällskap står bakom denna skrivelse via Norrbottens Hundkapplöpningsklubb - Anette Larsson, Skellefteå Hundkapplöpningsklubb - Nils Marklund, Midlanda Hundkapplöpningsklubb - Mikael Olsson, Gästrike Hundkapplöpningsklubb - Monika Engström, Västerås Hundkapplöpningssällskap - Torbjörn Ståleberg, Stockholms Hundkapplöpningssällskap - Klas Frid, Örebro- Norrköpings hundkapplöpningsklubb - Hanne Andersén, Speedy Dogs Alingsås/Göteborgs Hundkapplöpningsklubb - Robert Jansson, Sjuhäradsbyggdens Hundkapplöpningssällskap - Cecilia Aichhorn, Cimbria Hundkapplöpningsklubb - Christel Tevin.

(Publicerats 06.11.2016 på: http://www.hd.se/2016-11-06/min-mening-radda-hundkapplopningen-i-landskrona

Media:

-------------------------------------------------------

Hundkapplöpning i Sverige:

Tävlingsdag på Cimbria-banan, Östra Tommarp

Landskrona Greyhound Park - vanlig tävlingsdag:

Hundkapplöpning på Åkers Kanal, Stockholm:

Hundkapp är livstil...

Our Greyhound Park in Landskrona, Sweden will be shut down on 1-1-2017 to build a new road. While dog racing may not be as popular as football, there is an enthusiastic group who race and support this community in Sweden.
We have three national race tracks, Stockholm, Borås and Landkrona. The track in Landskrona was completed in 1970 and the first races were conducted the same year by the Skåne Greyhoundracing Club (SKHK).
Landskrona municipal management has decided to build a new road through the existing track in Landskrona. No further grants have been given to the club for the construction of a new track even though the Landskrona municipal management has been very supportive in the past. Without help, the Landskrona Greyhound Park will not be able to survive.
This decision by the Landskrona municipal management is devastating for Swedish dog owners. The closing of the track means it till be difficult to maintain interest in dog racing and in recruiting new members. It will also be a major setback for the whole sport in Sweden.
Please take the time to help us by signing and passing along this petition. Thank you!

Skriv under = sign
Förnamn = First name
Efternamn = Surname
Ort = Region