Rädda hotell och restaurangbranschen

Stefan Löfvén
Hotell och restaurangbranschen är en mötesplats för många. Vi är där i bakgrunden och tar hand om samhällets trevliga stunder. Vi bidrar till en fantastisk matkultur och tillåter folk att unna sig en flykt från vardagen. Men vi kan inte längre fly från vår vardag. Er flykt från vardagen är vårt jobb. Vår inkomst och vårt levebröd. Runt om i landet finns vi, i varje ort, varje stad och varje by. För er. För alla. Men vi finns inte bara för er alla som en tillflykt och upplevelse. Vi finns även För alla när det gäller jobb. Vår bransch välkomnar alla.

Nu står vi här med alla anställda. Vi ser oss omkring och ser alla fantastiska ungdomar vi kan erbjuda jobb. Alla utlandsfödda som får en chans att komma in i samhället. Alla dom som ägnat år att lära sig, utbilda och blivit vassast inom branschen. Alla är precis lika viktiga och lika fantastiska.
Vi har genom åren hjälpt många ungdomar in i arbetslivet. Många av dom har även haft vår bransch som inkörsport till det svenska språket. Få branscher kan erbjuda den chansen att lära sig så mycket som vi. Få branscher har tid och det tålamod som krävs att lära någon som aldrig arbetat hur arbetslivet funkar eller hur svenska språket går till. Få branscher tillåter att du kan komma utan erfarenhet, utan språk och ändå få en lön, lära dig och försörja dig själv.                                                                                              Vi tar emot hungriga elever, lär dom något ingen skola i världen kan lära dom. Verkligheten. Branschen idag är stor och matkulturen har blivit just en kultur. Alla de fina restauranger du ser idag, alla stora kockar, alla matprogram började någonstans. Alla dom har genom år av slit arbetat sig uppåt. Ingen i vår bransch har fått något serverat på en tallrik. Ingen har kunnat läsa i en bok hur man gör, hur just den gästen är eller vad som går hem just nu. Alla har fått jobba sig till kunskap. Slita och göra många fel innan det blivit rätt. Det är helt fantastiskt. Att en bransch kan ge så mycket till så många. Oavsett ursprung, ålder eller förflutet. Alla är välkomna, alla kan och vi finns här för dom. Varenda en.

Men nu står vi här. Ser på alla dessa fantastiska människor. Än en gång spelar inget någon roll. Lika oviktigt som det är när du kom lika oviktigt är det nu. Vem du är, var du kommer ifrån, vilken status du har, hur många års erfarenhet du har eller hur du bor. Inget av det spelar någon roll. Varje dag förlorar vi våra jobb. Det kvittar om det är 16 åriga Linn som jobbar på Mcdonalds, 23 årige Muhammad som jobbar som diskare och köksbiträde eller 50 åriga stjärnkocken Antonio med egen restaurang. Alla står vi inför samma öde. Att imorgon inte ha ett jobb att gå till. Varje dag finns en student som får avbryta sina studier och flytta hem då hen inte kan betala sin hyra eller försörja sina studier längre. Varje dag går en förälder hem och vet att den inte kommer kunna ställa mat på bordet om ett par dagar. Varje dag går den där ungdomen hem och vet att den där hoppet om den där lägenheten den sparar till och den dagen dom kan klara sig själva förändrades över en natt. Varje dag går en utlandsfödd hem och inte längre kan lära sig språket, komma in i samhället, bidra, bli accepterad och försörja sig själva.

Varje dag förlängs handlingstiden på A-kassan och anmälningar till den arbetsförmedling ni tänkte lägga ner kommer ha fler sökande än ni någonsin kunnat ana. Varje dag ansöker restaurangägare om konkurs. Hela företagets tillgångar låses. En handläggare ska tillsättas och ha hand om alla dessa ärenden. Lönegarantier som inte kommer kunna behandlas i tid. A-kassor. Inget kommer hinna komma i tid. Folk kommer bli skuldsatta. Hyresvärdar kommer inte få sina hyror. Barn kommer gå hungriga. Socialen kommer bli överbelastat. Depressioner kommer komma. Hela samhället kommer ta skada av det här. Man kan inte ignorera en hel bransch. Man kan inte strunta i 200.000 jobb. 200.000 Människor.

Stefan ser du hjulet? Ser du vad vår bransch startar. Ser du vad det kommer kosta samhället? Ser du? Förstår du? Endast du kan rädda oss ifrån detta hemska vi står inför. Endast du kan se till att inte en hel bransch skuldsätter sig och går i konkurs. Det hjälper inte med lån. Det är bara att förlänga konkursen. Att göra det mer omöjligt att någonsin komma ifatt. Branschen funkar inte så. Du kan aldrig få igen det du inte sålt, det rum som varit tomt. Du kan aldrig komma ifatt det du har förlorat. Det är förlorat. Det vi behöver är inte skulder vi behöver någon brandsläckare. Något som hjälper oss här och nu och som inte kommer tillbaka till oss senare. Vi står alla bakom det svenskt näringsliv skriver. Vi behöver kraftfulla åtgärder som snabbt når oss företag som kämpar att behålla våra anställda. Många i branschen är små eller medelstora företag som lever från dag till dag.

Vi står bakom svensk näringsliv förslag som  innehåller ett antal punkter som kan rädda vår bransch.

Det vi behöver är att du:                                                              • Slopar arbetsgivaravgiften helt i 3 månader till ett tak upptill 3 miljoner kronor.                                                              • Korttidspermitteringen måste förstärkas. Den ska gälla för alla, även dom som varit anställda mindre än 3 månader och även gälla familjemedlemmar då vår bransch är en familjebransch. Det ska vara möjligt att minska sysselsättningen ner till noll procent. Företagets andel av den totala lönekostnaden bör minska i samma grad som minskningen av arbetstiden.
• En Räddningsersättning vid omsättningsfall. Företag som minskat med minst 40% ska få ersättning för vissa fasta utgifter som tillexempel hyra. Ersättningen kan uppgå till 25-80% av kostnaderna. Men max 90 miljoner per verksamhet i perioden mars, april och maj.
• Slopa moms och skattebetalning i 6 mån från april. Moms och skatt tar hårt tillsammans med de fasta kostnaderna vi inte kan göra något åt.

Genom dessa åtgärder får vi chansen att hålla huvudet över ytan tills det att det vänder och framförallt så är det inga skulder, inga lån. Vi har bidragit till samhället mer än många andra. Vi har gett samhället mer än ni förstår. Nu ber vi er om hjälp. Skuldsätt oss inte. Hjälp oss så som vi hjälpt er.

Genom att underteckna godkänner jag att Sandra Jönsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.