Rädda Europas minsta teater ”Dur och Moll”!

Namninsamling_Teater_Dur_och_Moll.jpg

I 22 år har den lilla teatern funnits på Fjällgatan på söder i Stockholm. Den har kommit att bli omtalad, prisbelönt, omskriven i tidningar, filmad av CNN och är i dag en kulturpärla som kommit att besökas av 24 000 människor trots att den lilla 1700-tals salongen bara rymmer 20 gäster. Gen Hedberg, som driver teatern, har lyckats driva och utveckla den utan några som helst kulturbidrag. Hennes starka lust att förmedla kvinnohistoria från gamla Stockholm har drivit henne. Själv betonar hon att alla idéella insatser gjort det möjligt att bygga upp och driva Teater Dur och Moll.

Nu, i och med Corona, vågar ingen komma till teatern. Inga biljetter säljs. Pengar måste betalas tillbaka. Teatern kommer att behöva stängas. Utan ekonomiskt stöd, finns det inte pengar till hyran under den tid som teatern inte har några biljettintäkter. Att förlora denna lilla kulturscen vore till sorg för alla besökare och älskare av levande historia.

Du som vill stödja Teater Dur och Moll – skriv under denna namninsamling.

Syftet med namninsamlingen är att visa hur många som stödjer bevarandet av Europas minsta teater.

Namninsamling ska skickas till Stadsholmen/Stockholms Bostäder med en önskan om att de kan hyresreducera under en tid och därmed göra en viktig kulturinsats.

Fler sätt att stötta teatern på

Förhoppningen är också att alla vi som älskar teater, som vill hjälpa Teater Dur och Moll över en svår period, inspireras att stötta teatern. Varför inte köpa presentkort nu så att du kan besöka teatern när den kommer igång igen? Eller, förköp en hel föreställning så att du kan ta med familj, vänner eller arbetskamrater på en hänförande teaterkväll längre fram. Föreställningen Ejdra, som du kan läsa om på Teater Dur och Molls hemsida, upptas på nytt när Corona-krisen är över.

Och företag, stora som små, som vill göra en kulturinsats – här finns en unik möjlighet till kultursponsring som kommer att få stor betydelse – och publicitet. Redan nu har en TV-kanal bett att få göra ett reportage så snart det blir möjligt.

Det är inte för inte som Gen Hedberg 2018 fick ta emot det prestigefyllda Magnoliapriset för särskild kulturgärning. Det har bland annat delats ut till Per Anders Fogelström, Hans Alfredsson, Tage Danielsson, Greta Garbo med flera tidigare.

Låt oss tillsammans se till att Teater Dur och Moll kan fortsätta ge fantastiska föreställningar om kvinnohistoria!

Vänd dig till teatern för att köpa presentkort eller föreställningar – eller om du vill diskutera kultursponsring. Eller, om du har någon annan idé om hur du kan stödja Teater Dur och Moll. Klicka här för att få kontaktinformation.

Teater Dur och Molls Vänner    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Teater Dur och Molls Vänner lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.