Protestaktion mot statslöse Amers utvisning

Amer Marzouq är statslös. Det innebär att det inte finns något land som i dagsläget vill erkänna honom som medborgare.
Amer är född i Kuwait, där han varken fått medborgarskap eller de privilegium det innebär. Privilegium som vi dagligen tar för givet: sjukvård, skolgång, rätt till körkort, äktenskap etc. Anledningen till det är att Amer tillhör en folkgrupp kallad Beduiner, som bor i Kuwait men som vägras statstillhörighet. Då han är statslös får han inte vistas i sitt eget land.
Amer tvingades fly från Kuwait efter att han läst en egenskriven dikt som uttryckte en önskan om att hans folkgrupp skulle tilldelas rättigheter i Kuwait. En arresteringsorder utfärdades mot honom som konsekvens med motiveringen att han ''anstiftat till upplopp''. Så när säkerhetspolisen sökte Amer flydde han.

Varken migrationsverket, migrationsdomstolen eller migrationsöverdomstolen vill ge Amer den rätt till skydd i det land han uppehåller sig i och de har beslutat att han inte får stanna i Sverige.
Han får inte stanna men han har inte heller någonstans att ta vägen.
Amer har bott tre och ett halvt år i Sverige. Han har lärt sig språket, arbetat och betalat skatt. Han har byggt upp ett socialt liv och integrerat sig väl.

Vi vill att Amer stannar i Sverige, så att han äntligen kan få leva ett människovärdigt liv och få planera och bygga sin framtid här - tillsammans med oss.

Theodor Haglund Backman    Kontakta namninsamlingens skapare