Överklagan NKSE 20201111

Efter den skriftliga delen av NKSEtentamen 11 november är vi ett flertal sjuksköterskestudenter som vill framföra detta klagomål till NKSE styrelse.

Sjuksköterskeprogrammet är en utbildning inom omvårdnad med slutmålet att när studenten är färdig med sin utbildning ska hen visa förmåga att integrera teoretiska ämnen, praktiska färdigheter, förmågan att observera och handla samt omdöme i kliniska omvårdnadssituationer men tentamen vi skrev berör till största delen det medicinska området.

Vi har via våra respektive lärosäten fått ta del av NKSEtentamen skriven tidigare men jämför man dessa med tentamen som skrevs 20201111 så är det stor skillnad på fördelningen omvårdnads inriktade frågor och medicinskt inriktade  frågor. Vi saknar bland annat frågor som berör omvårdnadsprocessen, pre- och postoperativa åtgärder, basala hygienrutiner, MI-samtal, ABCDE, SBAR och SMART.

Vi saknar i tentamen frågor som berör allmänsjuksköterskans kompetens och arbetsuppgifter inom omvårdnad. Vi ställer oss frågande till att så stor del av tentamen handlar om specifika moment såsom peg och sond där tex en fråga i tentamen handlar om hur länge sondmat får stå framme i rumstemperatur.  Vi ställer oss också frågande till att vi som sjuksköterskor ska veta nio biverkningar till ett specifikt läkemedel när sjuksköterskor i verkligheten har tillgång till FASS.Vi hade gärna sett att psykisk ohälsa hade fått ta plats i tentamen istället för två medicinska patienter.

Vi vill således med denna namninsamling kräva två saker,

1. Att ni sänker poängkravet för godkänt då denna tentamen inte är utformad efter sjuksköterskeprogrammets kursmål,

2. Att ni framöver har i åtanke att NKSEtentamen bör spegla sjuksköterskeprogrammets kursmål och till större del beröra omvårdnad.

Sjuksköterskestudenter termin 6

Genom att underteckna godkänner jag att Eva lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.