Ompröva beslutet att placera boendet Alma på Götaholmsgatan, Gamlestaden

16659946604303864636303853396829.jpgHej!

Vi är många på, och kring, vår gård som blev överraskade när vi i GP fick nyheten att boendet Alma är planerat att flytta in i lokaler på vår gård. Många av oss kände en känsla av både tomhet och hopplöshet.

Låt oss först säga att vi förstår och står bakom att det är viktigt att målgruppen kvinnor i missbruk har rätt till ett bra stöd från samhället för att kunna lämna ett missbruk men också till en dräglig tillvaro under ett aktivt missbruk. Och att de självklart ska ha en trygg plats där deras behov tas tillvara.

Vår oro är att det i detta fall sker på bekostnad av tryggheten för oss som bor i området och framförallt för våra barn.
Många av oss som skriver under detta har bott länge i området och har erfarenhet av att under många år ha bott granne med just ett kommunalt boende för missbrukare.

Vi kan räkna upp fler händelser än någon ska behöva uppleva i sin boendemiljö som påverkat vår trivsel men framförallt vår trygghet, både upplevd och reell. Vi har varit med om inbrott i vindsförråd och tvättstugor. Vi har själva bett personer som rökt heroin i soprummet att gå. Vi har hittat spår efter att personer rökt cannabis på vind och tvättstugor. Våra barn har hittat använda kanyler på lekplatsen. Vi har varit med om att en narkotikapåverkad man kört in vårdslöst på gården med en moped och viftat med en kniv framför barn som då var ute och lekte på den gemensamma lekplatsen. Vi avbrutits i middagar och fredagsmys för tvingas ringa efter polis, väktare och störningsjour när det varit stökigt eller varit  slagsmål i anslutning till det boende som tidigare låg på banérsgatan. Vid ett tillfälle har en av oss vittnat i rättegång efter att ha ringt polis för att avbryta bråk i anslutning till våra hem. Många gånger var det inte de boende som var de som bråkade eller ställde till det utan andra personer i missbruk som drogs till miljön som ofta skaps kring denna typ av boende.

Vi har tagit vårt sociala ansvar under många år. Både genom att försöka ha goda relationer i den mån det var möjligt till de boende men även genom att slå larm när så behövdes.
Försäkringar om att man jobbar med tryggheten och att boendet inte ska ha tillgång till innegården lugnar oss inte. Så pratades det kring förra boendet också. Inte heller då hade de boende tillgång till vår innegård men ändå skedde så många incidenter utanför och inne på vår gård.

Många av oss kände en lättnad när det förra boende flyttade, och störningar likt dem vi nu beskrivit försvann i samband med flytten.

Man kan tycka att de ansvariga för planerandet av en så viktig verksamhet som Alma kunde tagit med dessa historier i beräkningen när man letade en lämplig plats och även beaktade barnperspektivet. Detta är något som kommer påverka barnens livsutrymme då det inte längre blir självklart att få gå själv till och från skola eller till kompisar på närliggande gårdar.

Vi vill med detta göra er uppmärksam på hur det faktiskt kommer påverka vår boendemiljö och vill att ni tänker om kring planerandet av verksamheten Alma

Boenden på Kvarteret Vitlingen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Boenden på Kvarteret Vitlingen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.