NEJ TILL SALSTENTOR

Med tanke på den höga smittorisken och den smittan som just nu finns i Sverige är det väldigt riskabelt att genomföra en tentamen i sal. Då smittan inte alltid visar sig direkt kan det finnas någon i den salen som har covid-19 eller omicron och eftersom denna sjukdom är luftburen räcker det med att sitta och andas samma luft som denna i en instängd sal med någorlunda ventilation för att bli smittad. Kortfattat är smittorisken hög och vi studenter vill inte göra tentamen på plats. Vi är rädda om vår egen hälsa samt vår omgivning hjälp oss hjälpa varandra att bli av med denna smittspridning. Under en salstentamen brukar de flesta tentamensvakter vara äldre personer som går mellan bänkarna och delar ut tentorna hur ska risken för de hanteras. Konceptet med hemtentamen har redan prövats men upphörde när spridningen var låg. Vi ber nu om att detta återinförs igen nu när smitttalen är så höga. Vi som skriver under denna lista gör det med omtanke för sjukvården. Vi oroar oss för ökad smitta.

Genom att underteckna godkänner jag att Alen Jajeno lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.