Namninsamling till SKK - ta inte bort pins för Vinnarutställningarna

IMG_4857_2.jpg

Vid årets Hundmässa delades inte ut pins vid SKK:s Vinnarutställning till ägare av hundar som vunnit någon av vinnartitlarna Svensk Junior Vinnare, Svensk Vinnare och Svensk Veteran Vinnare.

Vi var många - såväl uppfödare som deras valpköpare - som blev besvikna vid 2023 års Vinnarutställning pga att dessa pins hade rationaliserats bort. Pins vid SKK:s Vinnarutställningar har blivit en etablerad tradition, en hedersbetygelse till hundägaren och ett erkännande till uppfödaren vars hund vinner, och kan ses som en bekräftelse på att vi som uppfödare iallafall gjort något rätt under årens lopp.

Men, de är också ett starkt varumärke för Svenska Kennelklubben och Hundmässan med Vinnarutställningarna, ett pris som även särskiljer Vinnarutställningarna i Sverige under Svenska Kennelklubben från de andra nordiska länderna - ett pris som syns på bärarnas kavajuppslag, och ger goodwill åt SKK även utomlands på olika utställningar.

Vi är fullkomligt införstådda med att det pga ökat kostnadsläge skärs ner ekonomiskt på alla håll på grund av att ekonomin blivit och är ansträngd. Vi som nu skriver till Svenska Kennelklubben är införstådda med och villiga att bekosta denna pins själva till en något högre kostnad än tillverkningskostnaden så att SKK får kompensation för sin hantering. Vid beställning idag enligt exempel (se bilaga) så är grund kostnaden ca 35-50 kr/styck vid order om 100 stycken pins.

Vi hemställer därför om att SKK ändrar sitt beslut och inför pins igen vid sina Vinnarutställningar, samt ordnar möjlighet att kunna beställa pins via SKK:s hemsida (likt rutin vid beställning av diplom) för alla vars hund vunnit/vinner en vinnartitel - att gälla såväl retroaktivt för 2023 som för framtida Svenska/Nordiska Vinnarutställningar, Euro Dog Show och World Dog Show i Svenska Kennelklubbens regi.

Lene Shila Hedengran/Erica Karlsson , SKK uppfödare    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Lene Shila Hedengran/Erica Karlsson , SKK uppfödare lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.