Mot musikstipendium till miljonärer

Är det vettigt att miljonärer får stipenduim för musik?

Ett återkommande problem hos stim är att deras stipendium ofta delas ut till samma personer med kända namn. Problemet ligger inte att man är känd när man får ett stipendium, utan att det flesta utan gångerna delats ut till samma personer som redan är miljonärer. Jag har följt de som fått stipenduim de senaste 5 året och sett ett mönster, att de som redan är etablerad, eller som är miljonärer fått stipenduim på allt från 25- till 30'000kr. Vad ska dessa personer göra med dessa pengar när de redan tjänar dubbelt så mycket, och om inte mer på bara spotify varje månad. Varför skulle de behöva ett tillskott på 25000kr när man tjänar 80000kr i månaden?

Nu kraftsamlar vi för att få ändring på detta pengarna ska inte delas ut till de artister, som redan tjänar mumtum på musiken. Stipendium för mig till för de artister som inte klarar att att göra musik längre. Många oetablerade artister gör musik för att de brinner för det, eller kanske en dag lyckas, men faller av en efter en då det inte är gratis att göra musik. Allt från instrument, datorer och studiotid kostar. Nått som många inte har råd med och jag ser en efter en falla bort då det inte har råd.

Jag ser stim betala ut pengar till samma personer som redan har det gott ställt, en slags nepotism som går om och om igen. Som en trasig skiva. Vi vill ha en ändrig och förklaring. Från och med nästa år vill vi att ni ska granskar om det är rimligt att rika artister får stipendium av er.

Tomas Jack Veneno    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Tomas Jack Veneno lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.