Låt sanningen komma fram, om massakern vid Himmelska fridens torg i Kina

Det är inte svårt att med hjälp av dagens internet hitta gamla inslag från svenska tidningar, radio och TV som berör “händelsen” den 4:e juni 1989 vid Himmelska fridens torg i Kina. Ordet ”massaker” dyker upp här och där. På bilder ser man unga studenter vars blod färgar deras kläder – blod rödare än Kinas röda flagga. Det är starka minnen för de som var med på den tiden, och de sitter kvar djupt i deras hjärtan. Trots detta har Kinas kommunistregering effektivt mörklagt händelsen. Än idag vet ingen i omvärlden om hur många som dog, vilka som dog, hur de dog, eller vem som tog beslutet om att öppna eld mot obeväpnade studenter. Ingen får prata om händelsen. Alla försök till att ta reda på sanningen slås ner till varje pris.

Många i Sverige känner till Ådalshändelserna i maj 1931 då 5 personer sköts ihjäl av militär som stod under polisbefäl. Händelsen utreddes av Ådalskommissionen och ger tydlig efterverkan i svensk lagstifning angående militärens roll i civila situationer. Detta är en klar kontrast mellan en demokratisk regering och en diktaturregering.

30 år har gått, och en hel generation har vuxit fram. Många ungdomar i dagens Kina har aldrig ens hört talas om massakern vid Himmelska fridens torg, eller rättare sagt så har de aldrig fått veta. Man skulle nu, 30 år efter händelserna, tro att Kinas kommunistregering vill lyfta på locket, låta sanningen komma fram och inleda en försoningsprocess – men det gör de inte. Tvärtom tilltar kontrollen, särskilt på internet och sociala medier.

Jag vill skriva under detta brev för att vädja till Kinas regering att låta sanningen om händelsen vid Himmelska fridens torg komma fram, frige alla politiska fångar, och be om ursäkt för att ha beordrat militären att bruka dödligt våld mot civilbefolkningen.

Det är också en vädjan till den svenska regeringen att jobba med denna fråga med Kina - för demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet är grundläggande frågor för alla civiliserade samhällen världen över.

Juni 2019

Brev på kinesiska: 致中国政府的公开信

Brev på engelska: Truth must prevail

Genom att underteckna godkänner jag att Yeqpwt lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.