Låt Ramin stanna!

Ramin Zamani hit för 5 år sedan med sin mamma och pappa från Afghanistan i en vattenfylld gummibåt. När han hamnade på boende lärde han sig självmant svenska på några månader, utan skola.

Under de senaste 5 åren har han pluggat upp språk, betygsgrunder för gymnasiet och skaffat jobb på hemtjänsten. När han sedan började gymnasiet för två år sedan var han den mest ambitiösa eleven i vår klass, som kombinerade skola och jobb bättre än någon annan.

Ramin är en viktig del inte bara i vår klass, utan även i vårt samhälle. Trots de motgångarna han gått igenom, flytt hemska förhållande, anpassat sig till vårt samhälle och ensam behövt tagit sig an att komma in i skolan och arbetsmarknaden.

Med detta sagt måste vi med extrem ilska och besvikelse meddela att Ramin fått beskedet att han måste lämna vårt land. Vi i klassen och skolan tog detta beskedet med extrem chock och frustration kring att våran vän kanske inte kommer finnas hos oss om några månader.

Att Ramin, som går i skolan och jobbar inom vården, ska tas ifrån vårt samhälle är bara det hemskt. Men även hans föräldrar kommer behöva lämna vårt land och det är för oss ofattbart. Hans pappa jobbar för ett känt miljömärkningsföretag som ser till att våra ekologiska produkter i Sverige märks, i detta fallet frukt.

Anledningen till att vi som klass tagit på oss ansvaret att skapa denna namninsamlingen är för att uttrycka vårt missnöje. Att han och hans familj under de senaste 5 åren anpassat sig till vårt samhälle och faktiskt även blivit en bidragande faktor till det. För oss är det ofattbart och oerhört orättvist att sådana människor ska tas ifrån vårat land även fast de har samma roll som de som bott här hela sitt liv.

Sist, men absolut viktigast, så vill vi uppmana er att skriva på denna namninsamlingen. Snälla hjälp vår vän och hans familj stanna kvar hos oss.