Låt oss resa till och från arbete och studier på lika villkor!

Vi som har en funktionsnedsättning har haft möjlighet att åka taxi till och från arbete och studier till en kostnad motsvarande ett månadskort i kollektivtrafiken. Nu har politikerna i Stenungsund beslutat att med omedelbar verkan ta bort den möjligheten - utan att ens informera oss i förväg.

Detta beslut påverkar oss i allra högsta grad. Många av oss med funktionsnedsättning har svårt att ens få jobb och många jobbar inte heltid. Det är inte rimligt att betala 8200 kr mer i månaden bara för att resa till jobbet! Då blir det inte många kronor kvar till mat och boende när man har betalt sin resekostnad till jobbet.

Beslutet innebär också att unga människor inte kan ta sig till sin gymnasieskola, högskola eller annan utbildning. Personer med funktionsnedsättning får då inte längre samma förutsättning och chans till utbildning och därmed ännu sämre förutsättningar för att kunna få jobb.

Att ta bort subventionerade kostnader för resor till arbete och studier leder till ökad arbetslöshet, mer isolering och uteslutning samt stor risk för psykisk ohälsa. Detta kostar ju kommunen mycket mer än att ge arbetsresor till dem som behöver det!

Vi vill också arbeta!

Anna Sjöberg, Synskadades Riksförbund Bohuslän    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Anna Sjöberg, Synskadades Riksförbund Bohuslän lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.