Låt Ismail och Murteza stanna i Sverige!

Under 2015 kom Ismail och Murteza till Sverige från Iran. De tog sig över medelhavet och åkte genom Europa för att till sist stanna i Rimforsa. Efter en lång asylprocess kom nyligen det tredje och sista beslutet om att avslå Ismail och Murtezas ansökan om uppehållstillstånd, vilket innebär utvisning. Vid en utvisning hänvisas de till Afghanistan eftersom Ismail bodde där sina allra första levnadsår. Ismail har inte levt i Afghanistan under hela sitt vuxna liv och Murteza har aldrig varit där. Afghanistan är för dem ett främmande land där de saknar sociala kontakter.

Ett verkställande av utvisningsbeslutet skulle vara förödande och meningslöst på så många sätt, främst för Ismail och Murteza men även för alla oss som kommit dem nära. Dessutom strider beslutet mot barnkonventionen som från och med i år är svensk lag.

Afghanistan är ett mycket otryggt land dit man aldrig råder en svensk medborgare att åka. Sedan USA dragit tillbaka sina militära styrkor från Afghanistan har oroligheterna eskalerat och under 2019 dog flera tusen civila i terrorattacker riktade mot exempelvis sjukhus. Ismail och Murteza tillhör den extra utsatta folkgruppen hazarer, som det även riktas särskilda terrorhot mot. Rädda barnen skriver om att återvändande barn riskerar värvning till väpnade grupper.

Vi menar att migrationsverket fattar ett felaktigt beslut när de utvisar Ismail och Murteza till Afghanistan. Beslutet strider mot Sveriges åtagande av mänskliga rättigheter och barnkonventionen eftersom inga rättigheter eller skydd finns för dem i Afghanistan.

Ismail och Murteza är så omtyckta i Rimforsa, och det vore en förlust och sorg för många om de fick lämna. De har blivit en del av vår familj, de har blivit någons bästa vän, någons kollega och klasskompis. Ismail är en uppskattad och flitig griftegårdsarbetare i svenska kyrkan. Murteza är en talang i fotbollslaget och pratar svenska hellre än persiska.

Vi anser att en utvisning av Ismail och Murteza är en förlust för Sverige och Rimforsa. Vi vill ha kvar dem i Sverige där de trivs och känner sig som hemma.

Hjälp oss att uppmärksamma Ismail och Murtezas situation genom att skriva under denna namninsamling!

// Familjen Davidsson

105455704_304110630626182_8588951515973598731_n.jpg

Hilda Davidsson, Annika Davidsson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Hilda Davidsson, Annika Davidsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.