Låt barnen stanna på Vallens skola!

Vi kräver en bra lösning som resulterar i att de barn som vill gå på Vallens skola i Kovland ska få gå där. Idag består klasserna av 25-32 barn (om jag inte missminner mig) och kommunen har beslutat att klasserna endast får bestå av 25 barn från och med hösten 2020.

Resultatet av detta gör att barn som gått på förskolor som tillhör Vallens skolas distrikt plötsligt kommer att tvingas lämna dina vänner och sin skola (alla 5-åringar går redan idag på skolans område och en av de tre förskolorna som tillhör skolans område ligger i direkt anslutning till skolan). De barnen som bor med längst avstånd till skolan kommer att tvingas byta till en ny skola. De kommer att placeras på en helt ny skola, med helt nya pedagoger, helt nya lokaler och en klass med barn de aldrig träffat förr. De slits bort från sina vänner och sin trygghet! Dessutom tappar de vännerna som bor i deras egna närområde och tvingas skaffa nya vänner som bor på betydligt längre avstånd från dem. Förutsatt att barnen blir accepterade i den nya klassen.

Det är direkt oansvarigt och oacceptabelt att tvinga barn och föräldrar utsättas för denna stress.

Vi kan även diskutera den ekonomiska och miljömässiga effekten av detta. Idag ligger mina äldre barns skola (Vallens skola) på vägen till jobbet vilket är bra på alla sätt. Skulle min son bli placerad i en annan skola (Indals skola) skulle vi bli tvungen att köra 2-3 mil extra per dag. Det ger honom längre skoldagar, det sliter på miljön och det ger oss cirka 500 mil extra i bilen på ett år. Ekonomiskt och miljömässigt motbjudande! Eller tänker kommunen klimatkompensera detta samt betala förslitningsskador och bensinen för oss vars barn blir omplacerade?

Skriv under och protestera mot detta förslag!

Genom att underteckna godkänner jag att Julia Berthas lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.