Krav på lagändring för äldres rätt till GOD levnadsnivå

En namninsamling för äldres rätt till god levnadsnivå. För att en lagändring kanske är det som krävs för att de som bor på vård och omsorgsboende ska få den vård som de förtjänar och för att vårdpersonal ska få bättre förutsättningar! I dagsläget går äldreomsorgen under socialtjänstlagen och är du 65 år och äldre kan du bli beviljad bistånd med en skälig levnadsnivå. Frågan är hur lagstiftarna motiverar att äldre sjuka endast har rätt till skälig levnadsnivå och inte en god?

Äldreomsorgen i Skellefteå kommun skriver såhär: Vårt löfte. Vi lovar att du kan åldras i trygghet och självbestämmande med tillgång till god vård och omsorg. Vi lovar att du får den vård du behöver, när du behöver den, på det sätt du önskar få den. Vi lovar att du möter kompetens, säkerhet, hög kvalitet, gott bemötande. Vi lovar att du ska känna att vi gör vårt bästa för att ge dej en värdig sista tid i livet

Detta är fina ord och jag önskar de vore sanna, men det stämmer inte och är därför direkt fult att lova!

Jag kräver en lagändring!!!

Ida Löfquist Lundmark    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Ida Löfquist Lundmark överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.