Hjälp pingvinerna i Slottskogen!

6FD8CD2E-5E64-498C-83F6-4B89247C9E86.jpegVilda Humboldtpingviner tillbringar större delen av året ute till havs. Favoritfödan är sardiner, sill och annan småfisk. Pingvinerna är klumpiga på land men utmärkta simmare. Vid jakt kan de simma i 12 km/h, och dyka ända ner till 150 meters djup.

Texten ovan är tagen direkt ifrån goteborg.se och beskriver en Humboldtpingvins liv ute i det vilda. I slottskogen, Göteborg, har det funnits pingviner av denna art sedan 1960-talet. De har varken möjligheten att tillbringa större delen av året ute till havs, eller att simma och dyka som är en viktig del i pingvinernas fria liv. Att dessa djur ska behöva växa upp i en miljö som begränsar dem att agera och leva som de är skapta att göra är djurplågeri. Det pratas mycket om hur bra djurhållningen i Sverige är, men sanningen är att den är långt ifrån perfekt.

Låt de pingviner som idag lever i Slottskogens glasbur vara de sista.

Skriv på om du också önskar att Slottskogen, Göteborg, ska sluta ta in pingviner som får leva i fångenskap i deras glasbur, enbart i syfte att underhålla de som står på andra sidan.