Granska åklagarmyndighetens hantering av fallet Julian Assange

Vi som skriver under denna petition vill att Sveriges regering tillsätter en oberoende kommission för att granska Åklagarmyndighetens hantering av fallet Julian Assange.

FN-gruppen UNWGAD och SvT skriver:
”Arbetsgruppen slår fast att frihetsberövandet strider mot artiklarna 9 och 10 i Allmänna deklarationen om de mänskliga rättigheterna och artiklarna 7, 9(1), 9(3), 9(4), 10 och 14 i Konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter.” Båda är FN-konventioner som Sverige är bundna vid. Även den svenska Åklagarmyndigheten kritiseras eftersom den inte har ansträngt sig tillräckligt har han ”långvarigt berövats sin frihet”.

Överåklagaren har t ex valt att radera myndighetens mejlväxling med representant för Federal Bureau of Investigation i USA och samtidigt avvisat misstankar om påtryckningar från USA, som uttryckt önskemål om att få Assange utlämnad för rättslig prövning i amerikansk domstol.

Fallet Assange har fläckat Sveriges internationella anseende i så hög grad att en särskild granskning är motiverad.

Genom att underteckna godkänner jag att Lennart Mogren lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.