Låt bli Astrid Lindgrens sagofigurer!!!!

Quoted post


Gäst

#8 Viktigt att komma ihåg att detta handlar om vad vi vill att SVT sänder för språkbruk till våra barn

2014-10-03 11:40

Känner att det kan vara läge att påminna om att SVT's beslut gäller att ändra språkbruket i filmen när den sänds till våra barn. De är inte ute efter att förstöra barndommen för alla som idag är vuxna eller liknande utan vill verka för att förebygga att normalisera uttryck för barnen i tidig ålder som vi idag vet är nedvärderande och kränkande.

Här har vi ändringen som tydligen totalt förstör Pippi, hela vårt kulturarv och enligt vissa förintar nationen.

http://www.svt.se/kultur/svt-rensar-ut-rasismen-ur-pippi-langstrump

Jag tror inte barnen kommer bli fördärvade, jag tror inte Astrid kommer vända sig i sin grav och jag tror inte att folk inte kommer känna igen historien i Pippi men denna lilla samtida ändring.

Precis som nämns i klippet så tas detta beslut då målgruppen är barn. Barn kan inte sätter saker i historisk kontext och granska på samma sätt som vuxna. Det är vårt ansvar att hjälp dem här. Därför har vi även åldergränser, censuer och annat på filmer, dataspel osv.

Jag personligen blir glad när man ändrar i musik när målgruppen, eller delar av den, är barn och tar bort uttryck som pussy, fuck, nigger osv (som tyvärr är vanligt i dagens musik).

Originalutgåvorna kommer ju finnas kvar för äldre att ta del av precis som de vill och kommer inte suddas bort ur några historieböcker.

Svar

Q

#88 Re: Viktigt att komma ihåg att detta handlar om vad vi vill att SVT sänder för språkbruk till våra b

2014-10-28 23:35:12

#8: - Viktigt att komma ihåg att detta handlar om vad vi vill att SVT sänder för språkbruk till våra barn 

^ this.

Läste dessutom någonstanns att Astrid ville själv ändra i boken i efterhand, men inte fick.


Så det är lite som att ignorera någons testamente att INTE censurera hennes verk.