Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Quoted post

Hittekatter.iFokus.se

#516 Re:

2013-09-23 17:23

#515: jonte -

Jonte katter avlivas även när det finns väntande hem till dem. Sedan fungerar inte avlivningsmetoden om man vill få ned antalet hemlösa katter. I Sverige har vi avlivat katter i alla år. Det är den enda metod som använts av myndigheterna. Har det hjälpt? Nej - vi har aldrig haft så många hemlösa katter som vi har nu. Den enda effektiva metoden som finns kallas TNR, trap-neuter-return. En metod där katterna i en koloni kastreras och sedan kontrolleras av volontärer. Hur kan du tro att du gör katterna en tjänst genom att ta död på dem? Särskilt när det inte gör någon nytta. När du avlivar blir det de tamaste katterna som du kommer åt, de skyggare håller sig undan och överlever. De får sedan bättre levnadsbetingelser än innan och förökar sig än mera. Snart är kolonin lika stor som innan. Det kallas vacumeffekten. För varje gång du är i farten och har ihjäl katter ökar skygghetsgraden i kolonin. Antalet katter minskar bara tillfälligt. Du dödar och dödar till ingen nytta. Det fyller bara en funtion för den som gillar själva dödandet. Dessutom slänger vi pengar i sjön då det kostar multum. Det myckna dödandet vidmakthåller även den slit och slängmentalitet som idag råder när det gäller huskatter och cementerar på så vis kattens låga statusen som är roten till problemen. Det vi måste jobba med är att få kattägare att bli bättre på att kastrera sina katter.

Svar

vfmw

#520 Re: Re:

2013-09-24 08:25:31

#516: Hittekatter.iFokus.se - Re:

avlivningen verkar ju inte funka... någonstan har det gått fel när man kan stänga ute ett liv man skaffat sig... man måste vara redo för allt. katten är ingen leksak man får tröttna på... Jag vet att de finns många vuxna som lär sina barn "ansvar" och ger dom tillgång till alla djur dom vill ha. För man kan ju bara släppa ut dom i de fria sen. De kvittar om vi avlivar mer, så länge man lär detta e de kört.

jonte

#523 Re: Re:

2013-09-24 15:20:17


Gäst

#525

2013-09-24 16:21:45

#516: Hittekatter.iFokus.se - Re:

Ja nu tror jag ju att är man tillräckligt många kattjägare så nu får man ner antalet hemlösa katter. Det är nog inge problem.

Problemet är att det finns oansvariga kattägare som inte har koll på sina katter, låter dom spring vind för våg, och inte kastrerar dom. Det finns ju dom som kan ta sig ann en kattunge på sommarn och överge den på hösten för då är dom less på den, nå då är det bättre om inte nån tar hand om den att man avlivar den. en död katt lider inte. Det är oansvariga kattägare som problemet tror jag.

 




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...