Upprättelse åt Joakim Selin

Per

/ #17

2012-08-11 12:39

Kanske är det så att kyrkråttan inte riktigt har koll på hur en församlings styrs. Kyrkorådet är inte en liten rådsgrupp som ska säga vad det tycker medan kyrkoherden gör som han vill. Där finns ett dubbelt ansvar. Kyrkorådet är ett beslutsfattande organ. Kyrkoordningen reglerar beslutanderätten mellan dem båda. Kyrkorådet är arbetsgivare precis som Lars skriver. Joakim har alltså inte rätt att göra vad han vill och tro att han är ensam chef. Han måste acceptera de beslut som kyrkorådet fattar även då de inte är i linje med vad han själv tycker.
På inslaget i västnytt igår sa Mats att man försökt få en dialog men det inte varit möjligt. Om KH inte lyssnar på kyrkorådet, inte pratar med dem, och inte följer deras beslut - då kan han inte sitta kvar som KH. Han är inte ensam chef - han har andra att lyda under och det har han uppenbara problem med.
Ja, kyrkorådet har förtroende. Jag tror där är 74 personer som skrivit på listan (varav någon dubbelt då så vi kan ju säga 73..) av dem 73 är ca 62% hemmahörande i Veddige - alltså kanske ca 45 personer som ens har med saken att göra beträffande förtroende. Det är ju det som är intressant - om veddigeborna har förtroende för sitt kyrkoråd eller inte - inte dem från varberg och inte från alla andra möjliga ställen man skrivit på från. Men jag tror där bor fler än 45 personer i församlingen va?

Jag har också en liten fundering kring Sandor. Han har ett företag. Är det så att Veddige - genom Joakim - köpt tjänster av det företaget?? - det är ju helt okej men det kan ju också förklara varför han så gärna vill ha Joakim tillbaka. Det kanske är helt fel - bara mina spekulationer.

Den här frågan handlar egentligen inte om att Joakim får ungdomar till kyrkan, eller gör bra gudstjänster, är bra att lyssna på etc etc. nej, det handlar om hur han beter sig mot dem som inte har samma uppfattning som honom. Hur han använder makt på ett fult sätt. Hade jag betett mig så på min arbetsplats hade jag nog också fått sparken.