Nej till nationalpark Sylarna, Helags, Vålådalen


Gäst

/ #13

2015-11-20 13:28

Naturvårdsverk m fl. säger sig vilja ha dialog, ta in synpunkter och säkerställa att boende och markägares intresse tas till vara.
Hur kommer det sig då att både målet och förstudien är klar redan innan dessa dialogmöten sker?
Dialogmöten blir därför endast en övertalningskampanj för att slippa så många protester som möjligt. Men oavsett protester drivs detta på!

Om myndigheterna faktiskt tror att alla boende och markägare ska försöka leva på att några statsbor skall kunna gå runt i naturen med medhavd massäck å tält har de inte studerat tidigare nationalparksinförande. Jag vandrar gärna själv i området, men jag kräver inte att övrig verksamhet ska läggas ner!

Den ekonomiska smällen tar inte staten om fastigheten ligger utanför parken, men drabbar fastighetspriset, inkomstmöjligheter och begränsar möjligheten att bruka egen mark.

Jag är övertygad om att de anställda som driver dessa frågor gör ett bra jobb, det är deras uppdragsgivare som kräver detta. Men, samtidigt måste man dra slutsatsen att om dessa anställda misstyckas med sina uppdrag, varför ska de då få behålla sina anställningar?
Drivkraften att skapa dessa parker är mycket stor, dock inte bara av rationella skäl, en hel yrkeskårs existens verkar hänga på att ständigt nya nationalparksprojekt drivs igenom.

Denna gång blir det min tur att drabbas av de tjänstemän vi alla avlönar.