Upprop för Hertsöskolan!


Gäst

/ #92

2015-11-19 12:02

Jag är inte alls insatt i den här frågan då jag är nyligt flyttat tillbaka till Luleå, men här är förslag på frågor som jag spontant tänker att kan vara värt att ställa sig för att få ett lite bättre helhetsperspektiv innan man tar beslut:

- Hur påverkas biblioteket? ( blir det lättare att få en relation med de ungdomar som bor i området ?)

- Hur påverkar det barnens mer "spontana idrottande"? Att man t.ex. efter skolan går och spelar lite fotboll och badar på badhuset när man ändå är i närområdet, cyklar till skolan. De flesta vet nog att motion är super för inlärning.

- Hur stora blir klasserna efter sammanslagningen? Bättre eller sämre för inlärning?

- Hur påverkar sammanslagningen lärarnas arbetssituation? ...kan bidra till kostnader för sjukskrivningar. Lärare som inte mår bra eller är sjukskrivna påverkar elevernas prestation enligt studier

- Hur påverkar detta de redan skoltrötta barnens vilja att åka till skolan?

- Hur påverkas barns mående av mindre undervisning på grönområden?

- Vad har närheten till skolan för effekt på ett så stort bostadsområde som Hertsön? Påverkar det statusen? Många familjer väljer att flytta till områden där det är nära till skola.