För en mer human vårdapparat

Jonny

/ #316 Re: Är patienter konsumenter och kan man producera vård?

2011-09-15 23:03

#5: SSK - Är patienter konsumenter och kan man producera vård?

Jag är sjukgymnast, pluggar till läkare av olika skäl. Har jobbat inom öppen och slutenvård. Offentligt och privat! Min erfarenhet hitintills är att privat fungerar bättre, för patienter och personal. Vad stora vårdbolag hittar på med stordrift, vet jag inte, det kan stämma de skeppar ut vinster utomlands till offshore konton, det är möjligt. Och isåfall är det trist och bör möjligen stoppas...

Min erfarenhet sträcker sig till mindre privata enheter, som fungerar väl, inte perfekt, men väl! Man har koll på varenda krona vart de går, och inte går de utomlands i alla fall, det kan jag lova! Det mesta har återinvesterats i sjukvården i form av sjukvårdsteknologi och personal. Jämfört med de ställen där jag var offentligt anställd trivdes jag bättre på de privata.

Däremot saknas i debatten vart skattekronorna går! Av varje skattehundralapp gick ca drygt 30 kr till sjukvård på 80-talet, medan nu på 2000-talet endast en tia drygt! Det är en minskning med över 60%! Visste Ni det som debatterar detta viktiga ämne?? Vart går resten?? Knappast till skola och omsorg....