Saxån


Gäst

/ #3

2014-12-18 20:50

Håller med om att de nya reglerna för Saxåns fiskevårdsområde är orimliga.
De nya reglerna och priser kommer strida mer mot ett hållbart fiske, där bestå den tar mer skada samt att de nya priserna kommer minska antalet sportfiskare i Saxån.
De nya reglerna upplevs som dåligt genomtänkta. Ett snabbt och dumt beslut helt enkelt.
Att främja till ett modernt sportfiske är av högsta prioritet, där tillgänglighet och möjligheter till ett varierat sportfiske är av dagens tid.
Jag själv som sportfiskare behåller endast fisk jag "måste" ta (regnbåge i put&stake vatten) eller vill ta om jag tänker tillaga fisken.
Att inte ge sportfiskare möjlighet att återutsätta fisk igen efter fångst känns som ett slag mot att bevara fiskebeståndet som finns.
Att minska möjlighet att kunna fiska vid önskad tid med ett säsongskort är löjligt och hindrar många sportfiskare att utöva det dem håller kärt.
Själv började jag leta efter nytt fiskevatten där säsongskort finns efter att de nya reglerna kom. Jag kände att det var droppen. Att inte kunna ta ett nattpass, morgonpass eller en spontan tur för lite fiske innan arbetet. Att behöva betala ett så högt pris för en stunds fiske känns orimligt. Min möjlighet för att kunna utöva min hobby i ett vattendrag som jag utforskat mycket känns bortkastat.
Resultatet av reglerna kan komma att bli t.ex att ett markant minskat sportfiske, eller ett vattendrag där fiskebeståndet skadats.
Att skapa regler och priser i samråd med expertis är önskat och kommer vara gynnsamt för fiskevårdsområdet, kommunens turism och vattendragets fina naturområde.