Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?

Jxn

#526 Förvirrande lista

2015-01-14 02:10

Vad är det som det handlar om?

Har inte sett någon lagrum där det är förbjudet att själv brygga örtteer och dricka dem.  Vilka uppgifter talas det om?  

Om örter säljs som naturläkemedel, så skall de registreras och göras några enkla tester för att se att de inte är giftiga.  Det tar myndigheterna ut en avgift för, som vid all kontroll.

Men jag skulle vilja ha några länkar så att jag får reda på vad det är ni vill att jag skall skriva under.

Om jag skulle vara mottagare så skulle jag inte veta vad jag fick och vad ni protesterade emot.

Jxn

#527 Re: Inte så konstigt.

2015-01-14 02:19

#2: -  

 Läs under "Tillkännagivande" så ser ni vad det handlar om.

Det preparat som de säljer har samma verksamma innehåll som en medicin, och då skall det säljas som ett sådant.  Då blir även reglerna strängare.

Och det är väl rätt?  Man vill ju inte att vanliga läkemedel skall säljas som hälsokost eller natruläkemedel så att läkemedelsbolagen kan tjäna ännu mera pengar?

Eller att man pga den effekt som finns skall få samma biverkningar som hos medicinen?


Gäst

#528

2015-01-25 14:28

Modern häxjakt. Ska vi bara belasta skattesystemet och fastna i kroniska åkommor, inte ta eget ansvar för vår hälsa? Vården är inte intresserad av självupplevd hälsa; det är en ekonomisk omöjlighet.

Gäst

#529

2015-01-25 17:49

Antiintellektuellt och vetenskapsfientligt att vilja förbjuda den mest grundläggande medicinen.

Gäst

#530

2015-02-09 13:01

helt galet!!! skriv under....vi måste värna om naturens örter och mediciner som kan hålla oss mera friska. Vi måste stoppa Läkemedelsverket de är inte måna om våran hälsa, allt handlar om pengar och makt. Mvh Monica Werknäs

Gäst

#531

2015-02-21 01:39

Läkemedel är den fjärde vanligaste dödsorsaken (enligt officiella siffror från USA) skriver fass på sin hemsida. I Sverige visar Göteborgsforskning på att läkemedelsbiverkningar drabbar 50% av patienterna. 8 människor dör varje dag av misstag i vården enligt vårdförbundet. Läkemedelsrelaterade problem var direkt inläggningsorsak hos nästan var tredje patient som sökte medicinakuten vid Karolinska Universitetssjukhuset Solna, Stockholm, under 1 månad våren 2006.
- Ska vi fortsätta att ha kemiska läkemedel som rider på hyckleriet "vetenskap och beprövad erfarenhet" och som banar väg för kemiskt dödliga gifter eller är det dags att förlita oss på de örter och mat som naturen försett oss med under årtusenden för att hålla oss friska och sunda? För mig är det ett lätt val! :)
sanningssökande

#532 Re: Uppenbarligen inte utbildade i frågan

2015-02-21 14:49

#497: Docent - Uppenbarligen inte utbildade i frågan  

 Hur kan du vara kunnig i frågan som läkare? Du är ju den enda som inte får jobba med alternativmedicin i Sverige. Du har dessutom ingen utbildning i alternativmedicin, och några ynka lektionstimmar i näringslära - är det vad du kan skryta med? Känner du till läkemedlens skadliga effekt  på människors hälsa? Så länge du inte tar reda på det, så kan du aldrig yttra dig i frågan. 

Läkemedel är den fjärde vanligaste dödsorsaken (enligt officiella siffror enligt fass egen hemsida). I Sverige visar Göteborgsforskning på att läkemedelsbiverkningar drabbar 50% av patienterna det vill säga varannan människa skadas. 8 människor dör varje dag av misstag i vården enligt vårdförbundet. Läkemedelsrelaterade problem var direkt inläggningsorsak hos nästan var tredje patient som sökte medicinakuten vid Karolinska Universitetssjukhuset Solna, Stockholm, under 1 månad våren 2006. 

- Ska vi fortsätta att ha kemiska läkemedel som rider på hyckleriet "vetenskap och beprövad erfarenhet" och som banar väg för kemiskt dödliga gifter eller är det dags att förlita oss på de örter och mat som naturen försett oss med under årtusenden för att hålla oss friska och sunda? För mig är det ett lätt val! :) PS För min del får du gära hålla dig till dina läkemedel - men du ska inte pådyvla andra dina teorier som inte stämmer med verkligheten. Alternativmedicinen får ju ta emot de patienter som sjukvården misslyckas med... och det är uppenbarligen över 50% enligt ny forskning!

sanningssökande

#533 Re: Förvirrande lista

2015-02-21 15:00

#526: Jxn - Förvirrande lista 

 Hur ska du kunna köpa örterna ifall de inte får säljas som örtte? Du kan givetvis odla dem själv och brygga te. 

Örter kan inte registreras som naturläkemedel. De kan registreras som Växtbaserade läkemedel alternativt som traditionella växtbaserade läkemedel. Det är samma krav på växtbaserade läkemedel som för vanliga läkemedel. Det är dock något mindre dokumentation till trad. växtbaserade läkemedel. 

Det är ingen liten avgift som du får det till. Det medför så stora kostnader att små företag går omkull. 

Det finns stora kunskaper om örtmedicin och doser. Örtmedicin har använts i tusentals år. Varför har vi inte rätt att köpa en örttinktur om den tillverkas enligt GMP. Istället är vi hänvisade till läkemedel som vi vet skadar människan, varannan blir drabbad enligt nya studier. 

 


Gäst

#534

2015-02-22 19:06

Äntligen !!

Gäst

#535

2015-03-06 07:18

Dessa örter har använts under tusentals år och plötsligt bestämmer vårt livsmedelsverk att de inte f ska få vara tillgängliga?!?! Det finns många välutbildade terapeuter som vet hur dessa kan och ska användas så och eftersom det finns stor potens hos vissa örter så skulle man kunna begränsa till utskrivning från dessa terapeuter.

Gäst

#536

2015-03-14 18:38

många fler dör av läkemedel.

Gäst

#537

2015-03-29 22:36

Helt sjukt att ngt så oseriöst som vårt läkemedelsverk skulle få bestämma detta?! Granska dem, låt dem inte hålla på längre!

Gäst

#538

2015-03-31 11:04

Jag gör så här: Går till läkaren och får diagnosen. Därefter till homeopat för att få medicinen. JAG VILL JU BLI FRISK. Inte sjukare än jag redan var. Kram Gunilla S.

Gäst

#539

2015-04-06 08:23

Naturen apotek oss givet av skaparen till denna planets välfärd oss genom livet ska inte beslutas av girighet och dumhet ävén om det finns syntetiska medel som linfdrar men det är just det läkemedelsverket vill inte bota utan sälja.

Gäst

#540

2015-04-14 13:32

Man silar mygg men sväljer elefanter. Allt för att gynna den konventionella läkemedelsindustrin. Mistel t ex vore utmärkt som botemedel mot cancer.

Gäst

#541

2015-06-04 05:34

Det är dags att låta folk bestämma själv, det finns så mycket dokumenterat om örter, kryddor och växter att det är löjligt att "big brother" ska bestämma vad som är bra för oss... Det är tyvärr bara pengarna som styr istället för synd förnuft!

Gäst

#542

2015-06-04 09:06

Nu får det vara nog med statligt överförmynderi.
Allt handlar om att skapa sjuka och kemiskt beroende medborgare så att läkemedelsbolagen ökar sina vinster på bekostnad av vår hälsa. Vi är människor inte boskap!

Gäst

#543

2015-06-04 11:09

Stoppa maktmissbruket
ametistbritt
Gäst

#544

2015-07-04 10:04

örter har hjälpt mej så mycket, när inte vanliga medesiner klarat av det. Så nu använder jag hellre örtbaserat än kemikalier.

AmetistBritt

#545 Re:

2015-07-04 10:07

#534: -  

 Har du provat någon ört mm istället för kemikalier ??? men varsogod ät du kemikalier och bli ännu sjukare.


Gäst

#546

2015-07-04 10:57

Jag vill ha rätt att sjäv,välja vad som är bra för min hälsa. Det ska inget verk lägga sig i.

Gäst

#547

2015-07-04 11:05

för att jag anser att det är totalt horribelt att Läkemedelsverket m.fl ska få bestämma o göra profit på vår hälsa med deras droger. Anser mig ha rätten att välja alternativa naturliga saker.
Ska dom utrota Naturen :(

Gäst

#548

2015-07-05 00:44

Läkemedelsverket och dess avskyvärda fjäskande för BigPharma får en att kräkas. Dessa otäcka mutkolvar, kemikaliemänniskor av vidrigaste slag, ska en dag ställas inför en riktig domstol anklagade för brott mot mänskligheten. De som 'arbetar' där är i moraliskt hänseende jämförbara med det fega slavsjälspack som i alla tider förrått folket för att fjäska för makten. Bödelsdrängar som hatar planeten.

Gäst

#549

2015-07-05 10:33

Det Är och Ska vara fritt att välja om man vill använda mediciner eller inte!

Gäst

#550

2015-07-05 12:05

Jag är för produkter som hjälper till att göra människor friska så därför behöver vi använda alternativ till traditionell medicin som oftast bara lindrar symtom och som oftas ger biverkningar. Det bästa hade varit om sjukvård och alternativmedicin hade samarbetat så som man klarar av att göra i många andra länder. Verkar som att läkermedelsindustrin har ett starkt fäste i Sverige. Vi behöver visa att vi vill något annat.