Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?


Gäst

#176

2014-02-06 02:10

En av många effektiva användningar av naturlekemedel:
Min svåra astma har botas helt av Gencido injektioner som är en naturlekemedel från Schweiz.
Låt andra bli friska också!

Gäst

#177

2014-02-06 08:54

Hur kan det bli så här, låter inte klokt.
Anette
Qi & Balanskliniken

Gäst

#178

2014-02-06 09:23

Fullkomligt absurt!
Det luktar pengar!!!!!
Jag inte bara anar läkemedelsföretagens påtryckningar och LOBBYISM!!!!!

Gäst

#179

2014-02-06 09:31

Hur kan man förbjuda örter som mig veteligen har varit bra för hälsan i 1000-tals år och sedan godtjäna kemiska "medeciner" som ger biverk-ningar? Många av dessa preparat kan påverka psyket och andra sjukdommar, som leder till utskrivning av andra prepart, om leder till fler..
Som sedan kan leda tillförtidig död.
Det är tragisk att tillverkarna och läkemedels-verket skall tjäna pengar på människornas bekostnad.
Jocke

#180 Re:

2014-02-06 09:56

#25: Faidros62 -

Ja vad är protesten mot egentligen - prislistan som jag hittar anger helt andra belopp än de som står i petitionen - http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Homeopatiska-lakemedel/Avgifter-/ - men finns något nytt förslag?


Gäst

#181

2014-02-06 10:13

En av de få sätten för människor att säga ifrån "demokratiskt" emot toppens fantasikoncept!

Gäst

#182

2014-02-06 10:13

Citat ur bibeln. "Och markens örter skall vara till läkedom för människan"
Plutten

#183 Re:

2014-02-06 10:17

#1: -

Petitionen är ganska illa skriven - bland annat ett direkt sakfel. Företaget i Lund har brutit mot lagen som gäller för naturläkemedel och fått ett Vite - om de fortsätter att marknadsföra sin produkt på det sätt de gör idag. Brottet mot lagen är ju LMVs bedömning och har företaget synpunkter går det att överklaga.

De avgifter som finns är mer modesta - och förhoppningsvis redan betalda av Lundaföretaget

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Vaxtbaserade-lakemedel-traditionella-vaxtbaserade-lakemedel-och-naturlakemedel/Avgifter/

Att myndigheter tar betalt för sitt arbete är knappast nytt eller underligt - du betalar ju för bygglov, avloppsanläggningar, foderhantering etc etc - att då inte ta ut avgifter för denna hantering tycker jag vore direkt stötande. För har dessa preparat någon effekt - eftersträvad eller som biverkan - så bör vi väl få känna till dem.

För Homeopatiska beredningar är det ännu billigare

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Homeopatiska-lakemedel/Avgifter-/

väl som ett uttryck för att myndigheterna betraktar dem som verkningslösa och därigenom mindre farliga.

 


Gäst

#184

2014-02-06 11:44

Utan dessa örter hade jag varit kvar i min panikångest. Skolmedicinen klarade inte av att bota vilket homeopati och örter gjorde.

Att sälja alkohol som förstör människors egna liv och familjemedlemmars liv vore bättre att vara hårdare på i försäljningen. Tobak likaså.


Gäst

#185

2014-02-06 11:51

Det finns något som heter "mänskliga rättigheter" vilket antas stå över alla lagar. Vänligen respektera detta.

Gäst

#186

2014-02-06 11:53




Gäst

#187

2014-02-06 13:07

Människor måste ha rätt att välja, hur de vill sköta sin kropp och hälsa.
Detta handlar tydligen om makt och pengar!!!!!

Gäst

#188

2014-02-06 16:05

Det här är ren kriminell verksamhet som läkemedelsverket ägnar sig åt. Svenskarna är det folk som mest i hela världen förlitar sig på myndigheters rekommendationer. Betänk att läkemedelsverket en gång godkände Neurosedyn och har godkänt ett hundratals läkemedel och vacciner som senare har dragits in pga av allvarliga biverkingar och i vissa fall t.o.m. dödsfall. Varför i helsifyr skall vi lita på dem? Naturen har ALDRIG fel!

Gäst

#189

2014-02-06 16:23

Bra!

Gäst

#190

2014-02-06 16:57

Återigen , makt och pengar som styr.

Gäst

#191

2014-02-06 17:27

lagar om att äga jorden finns inte dvs ni har ingen rätt

Gäst

#192

2014-02-06 17:28

vi borde gripa er det är kriminell verksamhet.

Gäst

#193

2014-02-06 20:46

Läkemedelsbolagens makt är skrämmande! Detta måste uppmärksammasoch påverkas.

Gäst

#194

2014-02-06 23:23

Det här måste stoppas!!!
Det måste vara varje persons Lagliga RÄTT att få använda örter!!
Pengar kan EJ få styra allt!!
Totalt Vansinne!!
SugarPanDa

#195 Korrektioner

2014-02-07 06:04

Notera: Din petition är en god tanke, men innehåller för mycket felaktigheter.

Exempelvis gör du skillnad på alkohol, cigarretter och droger.

Det är ingen skillnad. Knark är knark oavsett om det är lagligt eller inte, och knark är allt som folk sätter i sig på grund av dess effekt. Folk dricker alkohol för att bli berusade - folk röker hasch för att bli berusade. Folk dricker kaffe för att bli pigga - folk sniffar amfetamin för att bli pigga. Den enda distinktionen är en artificiell gränsdragning som säger att staten säljer vissa droger, men förbjuder andra - precis som med örterna du omhuldar.

Etanol är ju en kemikalie som har en definitionsmässigt narkotisk effekt (och enligt svensk lag räknas alkoholhalter över 60% som narkotikaklassat).

En 'naturlig ört' som växer vilt över hela världen är ju Cannabis Sativa, som har flertalet användningsområden medicinskt (och till andra områden också), men som länge har varit förbjuden - vill du att den ska bli legal också? Den räknas ju som den mest utbredda drogen av alla, och folk har gement en uppfattning om att det leder vidare till tyngre drogbruk (vilket iofs har ifrågasatts mycket den senaste tiden).

Påståenden som "värktabletter har många dött utav!" är inte förtroendeingivande, utan antingen måste du specificera hur vad och vilka, eller låta bli. Sanningen är att det är väldigt svårt att dö av värktabletter eller lugnande som går att få tag på nuförtiden, eftersom man har successivt plockat bort sådant som är 'lätt' att förgifta sig med och ersatt dem med mindre toxiska substanser; tex så har man i stort sett gått över helt till bensodiazepiner istället för att använda barbiturater (som man kan bli så beroende av att man dör om man avslutar ett längre bruk plötsligt - precis som med alkohol).

"Läkemedelsbolagens fotspår" du har glömt s'et; "Stiftar lagar" heter det, inte 'sätter'.

Och använd inte så mycket (!) utropstecken. Det ger ett oseriöst intryck. Du har 7 för närvarande. Mer än två på den textmassan du har är inte att rekommendera.
I Lold

#196 Vilket trams

2014-02-07 14:01

Lägg ner det här hippietramset! Och lär dig skriva ordentligt!

Gäst

#197

2014-02-10 03:30

De luktar köpt så de bara skriker om de, eller någ, som sitter på 2 stolar? Vidrigt, och detta är Sverige, fy faan

Gäst

#198

2014-02-10 04:38

Om Livsmedelsverkets personal inte ser sig som något annat än storbolagens profitsupportrar så har de missförstått sin uppgift och kan avskaffas omedelbart.

Gäst

#199

2014-02-10 08:33

Vad är det frågan om?? jag ska i ett demokratiskt samhälle kunna bestämma över min hälsa och liv allt är på kollisionskurs nu för tiden. Vilken maktkamp mellan kapitalet och den fria människan!!

Gäst

#200

2014-02-10 10:49

Läkemedelsverket som maktfullkomliga börjar göra sej till åtlöje.