NEJ till asylboende i Vittsjö!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition NEJ till asylboende i Vittsjö!.

anti - Attendo

#1 Attendos affärside

2012-11-20 21:12

Företag som Attendo , som har som sin affärside att med skattefinansiering berika sig på en bristfällig åldringsvård och nu på sk flyktingar borde förbjudas. Att innevånarna i Vittsjö först ska betala skatt som hamnar i Attendos fickor och sedan ska behöva stå ut med den ökade kriminalitet som följer i spåren av ett asylboende är en ren skandal.
Dennis

#2 NEJ till asylboende i Vittsjö!

2012-11-30 10:12

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.svt.se%2Fug%2Fse-program%2Farticle290486.svt%3Fautostart%3Dtrue&h=BAQHEyzGb

Sluta vara så främligsfientliga!!!

Gnäll på lagstiftaren som har LOU, lagen om offentlig upphandling är ett klart problem i massor av kommunerna, då pengar försvinner ut från omsorgen istället för att göra nytta!
Mattias

#3 Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

2012-11-30 16:20

#2: Dennis - NEJ till asylboende i Vittsjö!

Detta har med att göra att man inte vill ha ökad kriminalitet i Vittsjö. Inte att man är främlingsfientlig. Det förvånar mig duktigt att du inte kallar Vittsjöborna för rasister när du endå är igång med och pekar och vifftar med ditt PK-finger. Jag bor inte ens i byn, men skrev endå under, då jag inte vill ha ett asylboende=större kriminalitet i min kommun ens.

Icke-rasist

#4 Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

2012-11-30 17:46

#2: Dennis - NEJ till asylboende i Vittsjö!

Finns en bättre lösning!

Dennis.. Då du inte har något emot detta så kanske du kan övertyga DIN kommun att DU vill ha en asylboende i ditt samhälle och då gärna så nära ditt boende som möjligt. För det verkar som du INTE bor i Vittsjö

Nej Vittsjöborna är inte alls rasister utan har bara dålig erfarenhet av detta sen tidigare. Läs gärna HELA storyn innan du uttalar dig!

Motståndare till massinvandrig.

2012-11-30 20:17

Sverige har inga ekonomiska resurser att ta emot fler invandrare.
Sverige kan inte vara hela världens socialbyrå det borde 7-klöverns politiker förstå.
Ett språkrör för MP är för fri massinvadring och kommer just från Vittsjö Gustav Fridolin ställ honom mot väggen?
Den politiskt korrekta flummaren

#6 Re: Attendos affärside

2012-11-30 20:42

#1: anti - Attendo - Attendos affärside

Okej - låt oss börja med att du skriver "så kallade flyktingar". Du menar alltså att det inte finns några flyktingar alls utan att alla som "flyr" (för att använda din terminologi) är kriminella? Eller är det bara dessa flyktingar som nu kan vara på väg till Vittsjö som är kriminella? Och hur vet du det?

Vidare - du utgår ifrån att kriminaliteten kommer öka i och med ett asylboende. Eftersom vi inte kan veta något om dessa människor, eller hur flyktingmottagandet kommer att gå till, så bör du mena att alla flyktingar är kriminella, korrekt? Gället det bara flyktingar eller alla invandrare? Och om det gäller alla invandrare, gäller det danskar, tyskar och amerikaner - eller bara araber?

#7 Re: Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

2012-11-30 20:49

#3: Mattias - Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

Låt mig vifta med mitt finger i ditt ansikte istället. Du menar att om det kommer ett gäng syriska flyktingar till Vittsjö så kommer kriminaliteten att öka? Din åsikt är alltså att syriska flyktingar är mer benägna att begå brott - och detta baserar du på det enda du vet om dem: Att de är från Syrien och att de är flyktingar. Låt mig ställa samma fråga till dig - är det bara syriska flyktingar som begår brott, eller är det alla flyktingar? Och vad är det som gör att flyktingar begår brott i sådana fall: att de är syrier eller flyktingar? Eller både och?

#8 Re: Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

2012-11-30 20:53

#4: Icke-rasist - Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

Menar du på fullt allvar att alla flyktingar är likadana? Du sätter alltså likhetstecken mellan flykting och kriminell? Är alla flyktingar kriminella då? Oavsett ålder, kön och social status? Jag såg en film en gång, den var dålig så det har jag inte gjort om - där har du din teori om flyktingar.

#9 Re:

2012-11-30 20:55

#5: Motståndare till massinvandrig. -

Vad har invandrare och massinvandring med det här att göra? Du vet om flykting och invandrare är två vitt skilda saker va?

2012-11-30 21:01

Så, då har jag väl gjort ganska precist alla här förbannade, vilket ni säkert redan listat ut har varit mitt mål.
Låt mig därför avsluta med det här:
Det finns människor runt om i världen som behöver hjälp. Den bästa hjälpen vi kan ge dem är ett tak över huvudet och en stabil vardag. Det är människor det handlar om, inte kriminella monster. Går det att hjälp dessa människor på hemmaplan, jättebra! Låt oss göra det - men i krigshärjade områden är detta enormt svårt.
Vi klagar inte över elever för att våra skolor är i dåligt skick, att betygen rasar eller att lärarna är dåliga - det handlar om dålig skolpolitik.
Vi klagar inte på våra äldre för att äldreboendena är överfulla, har dålig bemanning och är underfinansierade - det handlar om dålig omvårdnadspolitik.
Av någon anledning klagar vi på flyktingar för att flyktingpolitiken inte fungerar - trots att det vi borde diskutera är dålig asyl- och imigrationspolitik. Det enda förslaget på den linjen jag läst här inne är att inte ta emot fler hjälpsökande. Det är ett förslag, men är det verkligen det enda.
Jag tror inte att en enda här inne är rasist - så låt oss leta efter sätt att fixa vår asyl- och imigrationspolitik.

anti attendo

#11 Re: Re: Attendos affärside

2012-11-30 21:01

#6: Den politiskt korrekta flummaren - Re: Attendos affärside

Kan bara konstatera att du verkligen är en politisk korrekt flummare.

#12 Re:

2012-11-30 21:03

#10: Den politiskt korrekta flummaren -

Kan ju tillägga att vi inte ens skulle överväga att säga till barn och äldre att vi inte kan ta emot fler för att vår politik på skolområdet och äldreområdet inte fungerar...

anti attendo

#13 Re: Re:

2012-11-30 21:06

#12: Den politiskt korrekta flummaren - Re:

Du kan väl inte jämföra barn och äldre med individer som köpt sig hit för att kunna utnyttja systemet.

#14 Re: Re: Re: Attendos affärside

2012-11-30 21:06

#11: anti attendo - Re: Re: Attendos affärside

Var fortfarande kvar här inne och skrev så jag kan inte låta bli att svara.

Jo, det är jag verkligen - men va fan, någon ska ju vara det osså:)

Du svarade dock inte på alla av mina trettiofem frågor - vill du göra ett försök?

#15 Re: Re: Re:

2012-11-30 21:07

#13: anti attendo - Re: Re:

Rätta mig om jag har fel - men: 1. Vet du att de köpt sig hit? 2. Är inte en del flyktingar barn och äldre också?

anti attendo

#16 Re: Re: Re: Re:

2012-11-30 21:10

#15: Den politiskt korrekta flummaren - Re: Re: Re:

Jo ensamkommande barn har vi ju hört talas om , fast om det sen alltid rör sig om barn är ju frågan. Snarare då förtrupperna till anhöriginvandringen som sen följer. Att flyktingarna har råd att köpa flygbiljetter till Sverige visar väl också att det inte är de värst utsatta som kommer hit.

The PK-flum igen

#17 Re: Re: Re: Re: Re:

2012-11-30 21:16

#16: anti attendo - Re: Re: Re: Re:

Ah, sorry - fattade inte att en flygbiljett räknades till att man "köpt sig hit" - trodde du snackade om människosmugglare. Nej, precis - det handlar om folk som har ekonomiska resurser som i stor utsträckning har möjlighet att lämna (även om jag tror att Ryanair faktiskt flyger på Syrien...)

Det som gör en lite fundersam är ju då om människor med de här, som du säger, ekonomiska resurserna, faktiskt måste vara kriminella. Fast ja, det är ju klart, de har väl snott ihop pengarna till flygbiljetten...

anti attendo

#18 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2012-11-30 21:19

#17: The PK-flum igen - Re: Re: Re: Re: Re:

Alla är naturligtvis inte kriminella , men det är väl inget okänt att problemen med kriminalitet ökar med invandringen.

Fråga innevånarna i Vittsjö tex , som har erfarenhet av flyktingmottagning.

PK-flum

#19 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2012-11-30 21:26

#18: anti attendo - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Nej, precis - alla flyktingar/invandrare är inte kriminella, precis som att alla svenskar inte är det. Är väl därför inte helt korrekt att ange ökad kriminalitet som anledning till att inte ta emot utlänningar efterom alla ju inte är kriminella.

Kriminalitet ökar i samma tak som utanförskapet - så kan vi bryta utanförskapet hos människor begås färre brott. Av just den anledning efterlyste jag i ett av mina nu femtioelva inlägg förslag på bättre asyl- och imigrationspolitik. Fixar vi dessa båda grejerna så får vi bukt med kriminaliteten och behöver inte säga nej till hjälpsökande på grund av att vi är rädd för dem.

anti attendo

#20 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2012-11-30 21:44

#19: PK-flum - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Först och främst så säger nog inte folk nej till flyktingar därför att de skulle vara rädda , utan därför att det hela är ett vansinnigt slöseri med pengar som gynnar flyktingprofitörer som Attendo m.fl. Håller definitivt med om att politiken kring flyktingmottagning och integration måste förändras. Pengar måste satsas på att hjälpa människor i närområdet , så att hjälpen dels når de svagaste människorna och dessutom  räcker till så många fler än vad som nu är fallet.

Icke-rasist

#21 Re: Re: Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

2012-11-30 21:45

#8: Den politiskt korrekta flummaren - Re: Re: NEJ till asylboende i Vittsjö!

Har två frågor bara...

Har du haft ett asylboende in på dina knutar någon gång och blivit av med allt från cyklar till trädgårdsmöbler? Har du behövt få glåpord efter dig i form av "H**ra" för att du har ett svenskt utseende och är av det kvinnliga könet och till råga på det kunnat vara mor till ett par av slynglarna? Tror inte det..

Sen personligen har jag många vänner av nationaliteter från andra länder och andra religoner som är underbara människor och verkligen vill vara här och göra rätt för sig. Nej drar inte alla över en kam, snarare inser fakta HUR det kan bli.

Sven-Bertil

2012-11-30 21:46

Linda inte in det så fint. Jag säger som det är. Jag vill inte ha ett nytt rosengård i Vittsjö. Vi är en lugn idyllisk by där dem få invandrarna jobbar och sköter sig. Målgruppen för boendet är Syrier och Somalier. Huruvuda Syrier är kriminella kan jag inte uttala mig om men Somalier som kommer från ett laglöst land där det finns massor av exempel här i Sverige hur de begår brått, nej såna vill jag inte ha där mina barn ska växa upp. Jag hoppas innerligt att att Attendos planer inte skrids till verket. Trobeck passar bättre till Äldreomsorg! Inte nåt zoo för flyktingar!
jag

2012-11-30 22:03

Är det någon som har tagit kontakt med politikerna i kommunen? och nu sa jag inget speciellt parti ;)
anti attendo

#24 Re:

2012-11-30 22:30

#23: jag -

Troligen är väl kommunpolitikerna i Hässleholm lika styrda av pk-medierna som alla andra politiker.

H

#25 Sorg

2012-11-30 23:32

Känner enorm sorg o vanmakt över diskussionerna. Snälla, visa lite
Medmänsklighet! Tror någon här att dessa människor vill lämna sina
Hemländer, bryta sig loss från den lilla trygghet de har och kasta sig ut
i osäkerheten? Sverige är inte någon barmhärtig samarit på vårt klot som
är ngn räddning för alla världens problem. Sverige ligger idag på 56:e plats
i världen som tar emot flest flyktingar, baserat på ekonomiska förutsättningar.
Sveriges äldrevården kommer INTE att förändras/förbättrad bara för att vi
stänger ute människor i behov av hjälp. Det finns ingen, och då menar jag verkligen
INGEN realistisk undersökning som påvisar att människor som flyr från sitt hemland
är belastad med någon kriminalitet som de är latent begåvade med. Klä dem inte
i den fördomen. Hjälp de som behöver hjälp!!
Facebook