Rädda Ryskan

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Ryskan.


Gäst

#1

2012-06-14 17:40

Språk är viktigt! Ta inte bort språkundervisning!
Alexander Walker

#2 Har vi helt tappat den humanistiska taktpinnen?

2012-06-14 23:30

Jag trodde att Göteborgs Universitet hade som målsättning att vara ett av de stora universiteten med ett brett utbildningsutbud. Om den humanistiska fakulteten nu utsätts för så stora nedskärningar verkar denna målsättning åsidosatt. Jag undrar givetvis varför det är på detta viset?

Gäst

#3

2012-06-15 00:25

Att humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet ens kommit på tanken att lägga ner undervisningen i ryska finner jag anmärkningsvärt och den fakultet som gör så är i mina ögon knappast värd att få kalla sig humnistisk fakultet. Ryssland är ett stort grannland med en rik kultur och ryskan är modersmål eller andra språk för närmare 250 miljoner människor. Den ryska kulturen är rik, inte minst vad gäller litteraturen.
Förslaget att lägga ryskan är därför mindre väl grundat ( läs: obegåvat )

Gäst

#4

2012-06-15 13:10

Prioriteringen på universitetet är ett skämt!

Gäst

#5

2012-06-15 15:58

Vad synd att Sverige inte bedömer hur viktigt är för många att kunna ryska språket. Att ha så stort land (plus andra länder från forna Sovjet) i närheten med oerhört stora marknader och inte förstå att det skulle ha gått bättre även för svenska ekonomin om det skulle finnas mer som pratar ryska, är väldigt korkat.. minst sagt...

Gäst

#6

2012-06-16 23:36

Jag är med

Gäst

#7

2012-06-17 08:43

Jag håller på att avsluta mina studier i "rysk lingvistik och översättningsteori". Jag bor utomlands men har valt att läsa distansstudier på ett svenskt universitet. Det som är kvar är masteruppsatsen. Därför önskar jag att ryskastudier inte läggs ned vid Göteborgs Universitet. Och Göteborgs Universitet är det enda i Sverige som erbjuder distansstudier på masternivå.

Valle

#8 Det får inte hända!!!

2012-06-17 12:45

Mycket snopet för de gymnasieelever som siktar på högskolestudier i Göteborg just pga möjlighet att läsa ryska där. Att inte respektera de intellektuella och materiella investeringar som gjorts på slaviska institutionen är rent av skamligt! Det måste vara lättare att bibehålla än att rasera allt, det kommer att påverka GU:s rankning i akademiska världen mycket negativt om ryskan läggs ner.

Gäst

#9

2012-06-18 21:21

Det vore värdefullt för växande generationen (barn i blandäktenskap exempelvis) att kunna läsa språket i Göteborg.

Gäst

#10

2012-06-18 21:59

Är det verkligen sant att man föreslagit något så idiotiskt??? Håller verkligen med om att man borde utan tvekan behålla denna väl fungerande institution, som ägnar sig åt ett stort, viktigt språkområde.

Gäst

#11

2012-06-21 11:21

Det är inte bara förvånande utan helt chockerade att man ens tänker på att ta bort ryskan från Göteborgs universitet, som ju är ett av Sveriges stora äldre universitet med en väl fungerande institution. Ryska är ett världsspråk. Sverige behöver människor med kunskaper i även detta världsspråk, inte bara för nöje, undervisning eller läsning av litteratur på originalspråk. Vi har också områden som handel, ekonomi och teknik. För att rent allmänt bygga kontakter är det är det alltid bättre att behärska landets egna språk. Om Sverige i framtiden vill ha internationella kontakter, handel etc måste man satsa på bredd i språkundervisning. Skall allt koncentreras bara på engelska? Det är jag helt emot trots att jag är tvåspråkig - eng/sv - och dessutom har höga akademiska betyg i engelska. Har även hyfsat hög akademisk utbildning i ryska och franska. - Vad säger Jan Björklund om detta? Han vill väl ha siktet ställt på framtiden ock höja ribban och därmed Sveriges konkurrenskraft. Om detta fruktansvärt befängda förslag går igenom är jag helt säker på att det blir ett strålande exempel på att snålheten bedrar visheten.