Inga kommunalskattepengar till privata utförares vinst!


Gäst

#1

2016-11-08 11:43

Vinster i välfärden har enbart negativa konsekvenser.

Gäst

#2

2016-11-08 11:51

Det verkar som om privatiseringsfrågan håller på att bli en hett fråga som engagerar många människor i Sigtuna. Från en enkel simpel ekonomisk transaktion om effektivitet med vinster utan bättre service eller kvalite till intrång i rätten att driva företag i Sverige.

Allt ska komma fram till debatten. Från somligas upplevda ineffektivitet hos kommunen till rätten att driva företag inom välfärden med enorma vinster och skattefria upplägg.

Allt mittemellan kommer inte så mycket till tals. Det är inte alla privata företag som är "parasiter" och inte heller all kommunal/offentlig verksamhet som är otillfredställande/ineffektivt.

Jag välkommar faktiskt debatten om privatiseringar om varför, hur, hur mycket, vad och allt annat emellan. Så låt oss börja med inramningen av frågeställningen. På vilket vis vill vi ordna vår kommun, hur ska vi bygga en välfärd som fungerar för oss i vår kommun Sigtuna?

Det är dessa frågor och motsättningar som politikerna måste hantera. Jag tror att kommunens och välfärdens organisering i första hand måste lösas politiskt och inte enbart genom ekonomiska ramverk. Därför vill jag inte att mina skattepengar ska gå till vinster av privata utförare, utan att dessa ska återinvesteras i bättre service till kommunens invånare. Jag och min familj.

 

Lorenzo 


Gäst

#3 Re:

2016-11-08 13:14

#1: -  

 Ja, vi kmmunalskattebetalare måste säga ifrån. Det är attge den möjligheten som min petition syftar till.


Gäst

#4 Re:

2016-11-08 13:22

#2: -  

 Jag menar att kommunalskattebetalarna glöms bort i den här debatten. Min petition styftar till att ge kommunalskattebetalarna en möjlighet att säga ifrån.  

Tack för att du skrivit på. Jag hoppas att vi blir nånga. Vi kommunalskattebetalare måste göra vår åsikt och röst hörd.  Vi kommunalskattebetalare mäste se till att vi inte inte längre är den mest bortglömda folkgruppen i dagens Sverige.  


Gäst

#5

2016-11-08 20:37

Mina skattepengar ska inte gå till vinst i nåt företag. Det är stöld!

Gäst

#6

2016-11-08 21:18

Välfärden är så viktig från vaggan till livets slut. Då ska ingen tjäna pengar på den.

Gäst

#7

2016-11-09 00:07

Jag vill att skattemedel skall enbart gå till det offentliga

Gäst

#8 Re:

2016-11-09 07:05

#5: -  

 Kommunpolitikerna borde inte låta det ske. Men de glömmer bort kommunalskattebetalarna. /David Lunqvist


Gäst

#9

2016-11-09 14:37

Min synpunkt!

Gäst

#10

2016-11-09 20:04

Inga vin5ster i välfärden! Det ska gå till vad det är ämnad till inget annat.

Gäst

#11 Re:

2016-11-09 22:02

#10: -  

 Det är precis det jag tycker också. Därför startade jag den här petitionen.


Gäst

#12

2016-11-10 11:56

Några personer kanske vill öppna egna äldreboenden/centraler privat. Låt dem göra det privat. men kommunen ska inte ha med detta att göra, varken ekonomiskt, ställa i kö eller hänvisa. Inte ha med det att göra. Det finns många som har resurser att bo så privat kanske med egen sköterska, låt dem ha det så, men inga skattepengar ska gå till dessa privata företag. Det är frihet att välja.
Palme

#13

2016-11-10 12:14

En självklarthet och demokratisk grundläggande rättighet enligt mig. Det är synd att det övervhuvudtaget ska behövas petitioner till sådant självklart. Kapitalet ska aldrig gästspela i sådana avseenden.


Gäst

#14

2016-11-10 16:12

I Sigtuna kommun där jag bor finns det vaga uttalanden från Oppositionen om att 50% av kärnverksamheten kan privatiseras. Det är frapperande att oppositionen talar i sådana vaga termer. Ifall de skulle säga att den skolan, det ålderdomshemmet vill vi privatisera när vi kommer till makten, vad skulle då hända? Självklart att de människor som är berörda skulle protestera och definitivt inte rösta för dessa partier vid nästa val. Så jag och några vänner försöker få oppositionen att säga vad de vill privatisera. Men oppositionen kan varken artikulera eller precisera vad denna 50% är. Fegt från deras håll, oansvarigt från vårt håll att inte kräva ett klart besked från varje parti i opposition eller från gruppen. Och i oppositionen ingår SD. 

Jag är så trött på att vara "politically correct". Och jag vill upplysa om vad definitionen av "politically correct".

Definitin av politicalli correct: Politically correct is agreeing with the idea that people should be careful to not use language or behave in a way that could offend a particular group of people  

Lorenzo


Gäst

#15 Re:

2016-11-10 17:07

#14: -  

 Tackför detta inlägg, L G. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Jo, förresten: jag kunde ha räknat upp alla de ca 140 enheterna/verksamheterna som Sigtunaalliansen skulle kunna avtala bort driften av. Men vi skulle ändå inte få några konkreta svar. Alliansen och SD törs inte recisera sig.


Gäst

#16

2016-11-11 17:08

För att skattepengar oavkortat ska gå till avsedd verksamhet och ingen ska kunna skära av delar för privat vinst!

Gäst

#17

2016-11-11 22:55

Om utmaningsrätt skulle prövas så måste Kommunens investeringar och drift för intressant verksamhet värderas rätt
med drift och investeringskostnader och humankapital etc.
Anja

Gäst

#18

2016-11-12 10:01

Håller med

Gäst

#19

2016-11-12 14:43

Folkomröstning om vinster i välfärden!

Gäst

#20

2016-11-12 15:02

Stoppa alla vinster i välfärden!
Jag vill ha folkomröstning på denna viktiga frågor nu när Borgarna med SD röstade nej för förslaget om begränsningar i välfärden.

Gäst

#21

2016-11-12 15:58

Skattemedel bör användas till det är avsett för, ej till lyxliv!

Gäst

#22 Re:

2016-11-13 09:52

#21: -  

 Ja, KOMMUNDRIFT i verksamheten för kommunalskattebetalarnas pengar


Gäst

#23

2016-11-14 06:54

Viktig fråga

Gäst

#24

2016-11-14 19:59

Inga skattepengar i privata fickor.

Gäst

#25

2016-11-15 09:19

I min hemstad planerar partierna S och C att införa Lagen Om Valfrihet (LOV) - ett krav från Centerpartiet för att bilda politisk majoritet med Socialdemokraterna. Jag hoppas att folk blir uppmärksamma på att det är vinster i välfärden som kommer in i Lindesberg och att majoriteten i kommunfullmäktige röstar nej.