Stoppa den planerade bergstäkten på Ekeby i Tungelsta, Haninge


Gäst

#1

2016-10-09 17:32

Vi bor i närhet, vill inte ha stenlunga eller att våra barnbarn får det, eller våra grannar. För att nån ska tjena pengar. Det finns andra ställen ha att det på. Vi bor är för att ha lugn och ro.

Gäst

#2

2016-10-09 18:54

Jag bor i det närmaste området och livet här kommer att bli ett helvete med Jehanders i krokarna! Vi har barn, djur, stora djurstallar mm och vägar där knappt två vanliga personbilar kan mötas. Fattar inte hur rätten tänker! Har de ens varit här och sett hur det ser ut området? Våra hus kommer att sjunka i värde då ingen kommer att vilja bo bland stendamm och buller, både från lastbilar och stenkross, och vi som bor här kommer inte att kunna sälja utan bli tvingade att stanna här i bullret och dammet! Fruktansvärt!!

Gäst

#3

2016-10-09 19:40

Pengar,vinstintresse ska inte gå före miljöförstöring,förstöra livet för tusentals människor ska inte vara möjligt 2016 ,markägarna och Jehanders ska skämmas.Buuu..

Gäst

#4

2016-10-09 20:10

För att det INTE ska bli en bergtäckt i detta naturområde!
Helt naturvidrigt att köra upp till 150 st lastbilar med avgaser
om dagen i området där familjer med barn och djur bor och förstöra ovärderlig natur och smutsa ner!
Justina

#5

2016-10-09 20:11

För att det INTE ska bli en bergtäckt i detta naturområde!
Helt naturvidrigt att gräva stora hål i naturen köra upp till 150 st lastbilar med avgaser
om dagen i området där familjer med barn och djur bor, förstöra ovärderlig natur och smutsa ner!


Gäst

#6

2016-10-09 21:31

Området skulle drabbas av mycket tung trafik

Gäst

#7

2016-10-10 04:18

För att jag tycker det är fel,  det bara små vägarna runt Tungelsta. Trafiken kommer inte att klara detta. Även för naturen runt omkring. 


Gäst

#8

2016-10-10 12:45

Uppfödd i västerhaninge och cycklar till östnora genom tungelsta och Ekeby
Maria
Gäst

#9 Nej till bergtäkt i Haninge

2016-10-10 15:31

Ett mycket häst- och barntätt område och stor nybyggnation av bostäder.
Stort naturområde som kommer att försvinna.


Gäst

#10

2016-10-10 16:07

Berör min närmiljö och min familj.
Mina barns trafiksituation till och från skolan och allas gemensamma ljudbild.
Boende i Tungelsta

#11 Denna verksamhet vill vi inte ha i Tungelsta!

2016-10-10 17:18

Lugnt och fint område ska inte förstöras pga ett företags vinstintresse!
Hur eventuell bergtäkt påverkar trafiken i Tungelsta som helhet är inte tillräckligt genomarbetad.
Stora brister i hela ansökan.

Vi som bor i Tungelsta vill inte ha denna bergtäkt och inte mer tung trafik i Tungelsta.



Gäst

#12

2016-10-10 17:57

Därför jag är emot en bergtäkt i Tungelsta!

Gäst

#13

2016-10-11 15:44

Därför att bergtäkten kommer att förstöra för Tungelsta tänk bara på alla ungdomar som cyklar och går för att komma till Tungelsta ridskola? Söderbyvägen kommer att bli trafikfarlig

Gäst

#14

2016-10-11 15:46

Låt oss få behålla det vi flyttade hit för

Gäst

#15

2016-10-12 06:30

Jag har investerat alla mina besparingar plus mitt föräldraarv i en villa med stor trädgård i Tungelsta för mig och min familj. Nu planeras för sprängningar och moln av stendamm i området. Skogspromenader begränsas. Och det kommer att bli ytterligare tung trafik på de smala vägarna i och kring Tungelsta, utöver trafiken från täkterna vid Pålamalm som vi redan har här.

Gäst

#16

2016-10-12 10:59

 Nej till Grustäckten!

Söderbyvägen är redan idag trafikfara.  Vi har redan sett den smala vägen försämras avsevärt under tiden lastbilar körde makadam till järnvägsbygget vid Nynäs banan.  De lastbilar som körde tungt lastade körde inte laglig hastighet och vid flera tillfällen låg de i diket med lasten! Det blev sättningar i vägen, uppsprucken asfalt, vägen nedtryckt i diken.  Möte med lastbil går inte ex vid bron över ån vid Ekeby Loge infart. Det är även en mycket vanlig syn att se cykelklubbar cyklandes längs denna väg, liksom ryttare på häst/ häst och sulky på väg från Ekeby Loge till Travbanan innanför Mildensväg. Hela området används som rekreationsområde, svampplockning, motion osv.  Folk har investerat i sina hus och häst näringar och buller o stendamm är inte hälsosamt. Dessa lastbilschaufför kommer troligen även köra genom Tungelsta centrum och då finns tre vägar att ta. Genom Krigslida  (bostadsområde med smala vägar), förbi skolan Syskonstugan  30 km/h, centrum-Tungelsta skola och Mulsta och Stavvägen- där lastbil med släp förr har lagt sig i diket vid Stav, då kurva och knixen i uppförsbacken är för snäv under vintertid. Samma sak gäller från Tungelsta Ridklubb till Lillgården. Möte med lastbil där är förenat med krock. Har nästan själv suttit i en lastbils kylare på grund av skymd sikt/snäv kurva.  Haninge kommun tillhör idag en av Stockholms stjärnkommuner vilket innebär att de planerar för utvidgning av bostäder och arbeten. Tungelstas utvecklingsfas för framtida utvidgning skulle stoppas. För vem vill bygga boende bredvid en stenkross!

Micke

#17 Re:

2016-10-12 12:30

#16: -  

 Under minst 30 år har ägaren av Ekeby 12:7 försök att driva igång projektet!

 

Den 1 juni 2011 genom gåva till sina barn Marcus och Mickael Lindberg överfördes ägandet till dessa och projektet drives vidare genom Sand och Grus Jehander AB, som överlåtit till den största juridiska

Byrån i norden Manheimmer och Swartling att driva igenom projektet.

Hela hanteringen av ansökan och miljökonsekvenabeskrivningen är en hopkok av halvsanningar, urplock av rekommendationer eller allmänna informationer från olika myndigheter

som används av advokaterna som stöd för deras uppdraggivares intresse.

Dem ignorerar Kommunens riktlinjer och beslut, de ignorerar stadsbyggnadskontorets beslut, de ignorerar miljölagar och närboenden sintresse och behov.

De ignorerar näringslivet i närområdet.

De ignorerar de 900 bostäder/familjer som snart skall byggas/leva endast 1, 5 kilometer norr om den planerade sprängpoligonen/ trafikinferno.

Vi vill ha våra skogar, vi  vill ha naturen ifred, vi vill ha våra växter, djur och fåglar ifred.

Vi vill inte att Sand och Grus Jehander AB

skall äga väg 551 ( Söderbyvägen = 3, 5 km ) med sina tunglastade lastbilar!

Låt domen som som avstyr "Beslutet" från MPD trädda i kraft.

Nej till täkten nu.


Gäst

#18

2016-10-13 07:20

Jag är ingen politiker men har pratat med Meeri vasberg från Socialdemokraterna som vid håller att det inte är behov av denna verksamhet på Ekeby och att även de flesta partier har lik inställning. 

Jag anser också att vi har ett  demokratiskt land då bör våra Domstolar ha den förmåga att tager beslut gäller INGE KROSS PÅ EKEBY NÅGONSIN .Jehanders sitter över domstolen skall de få råda själva över oss i samhället. NEJ.