FÖR EN FORTSATT KLÄDBYTARDAG I HINDÅS IDROTTSHALL


Gäst

#1

2016-10-07 19:28

För att jag både köper och säljer kläder på denna klädbytardagar!!!
Den är viktig!

Gäst

#2

2016-10-07 19:49

Detta är en viktig dag på många sätt! Vårt lilla samhälle blir engagerat alla tillsammans. Vi vänar om vår miljö då vi "byter" kläder med varandra istället för att sponsra "köpåsläng-kulturen". Men bäst av allt så går allt överskott till välgörenhet till behövande!
Det är idioti att inte tillåta den dag att existera!
Mamma

#3 20 år av välgörenhet

2016-10-07 20:36

Denna klädbytardag har fungerat utan klagomål under 20 år. Föreningar ställer utan protest upp genom att lämna sina träningstider två gånger per år, och detta ger  fantastisk möjlighet för familjer att fynda kläder och andra viktiga saker till sina barn, oavsett ekonomi. Det är även fantastiskt att allt överskott av kläder och prylar går till välgörenhet, men det är också en fantastiskt viktig och bra möjlighet för alla familjer med tight ekonomi att kunna skaffa bra kläder till sina barn. 

Att ta ett principbeslut kring detta, när inte någon inblandad motsatt sig arrangemanget, som alltid är väldigt välarrangerat, verkar som ett mycket ogenomtänkt beslut grundat på personligt tyckande hos enstaka tjänstemän. Oproffsigt!


Gäst

#4

2016-10-07 20:45

Denna dag gynnar alla, stor som den är så kan man av olika anledning ingar köpa allt man behöver till sina barm. Det som eh blir sålt sänks till andra behövande barn. Hur tänker man bör man ej tillåter detta??

Gäst

#5

2016-10-07 20:54

Behövs det kommenteras? Istället för att kläder slängs eller liknande så träffas likasinnade och köper/byter kläder. Bra både ur miljösynpunkt men även för alla som kanske inte har råd att köpa "nya" kläder till sina barn? Skrivbordsryttarna på kommunen kan försöka tänka steget längre, för en gångs skull!

Gäst

#6

2016-10-07 21:07

Klart vi ska ha en klädbytardag :)

Gäst

#7

2016-10-07 21:32

Det är av samhällsnytta både privat ekonomiskt lönsam och hållbart för samhället / miljön. Dessutom en social begivenhet.

Gäst

#8

2016-10-08 07:47

Tycker det är ett viktigt, kostnadsmedvetet och miljövänligt och initiativ i vår kommun med många barnfamiljer.

Gäst

#9

2016-10-08 07:49

För att det är idiotiskt att ta ifrån oss chansen att göra något bra för miljön, våra barn och även våra plånböcker!
Myra

#10 Intresse

2016-10-08 08:31

Med tanke på allt tid som alla som håller på med klädbytardagen lägger ner  utan någon ersättning,ca en halv årsarbetskaft är det skrämmande att en ensam tjänsteman på kommunen kast stoppa denna långa tradition av att hjälpa varandra på alla sätt.

Vem äger rätten till att avgöra vad hallen ska användas till?? 

 

Trodde i mitt enfald att den var byggd för att kommunens invånare skulle använda den på de sätt som de tycker är bäst.

 

 

 

Kristin

#11

2016-10-08 10:17

Kommunen berömmer sig med att vara fair trade och att sätta upp miljömål. En klädbytardag i hindås är väl lika viktig som den i Mölnlycke för att möta upp sådana mål och mål för hållbar utveckling lokalt som globalt?! Varför hindra den enskilde individen att delta i detta arbete? Varför hindra entreprenörskap (något annat kommunen säger sig vara duktiga på att stötta) som gynnar bygdens sammanhållning och välgörenhet? Barn-och vuxenkalas (numer med rätt att förtära alkohol)går bra att hyra ut till men inte en klädbytardag? 

Hippuz

#12

2016-10-08 10:26

Klädbytardagar är otroligt uppskattade för familjen eller den som över huvudtaget har med barn att göra. En koppling till just idrotten är ju att det alltid finns prylar att fynda till barnen som idrottar! Något upprörd att detta beslut tagits utan en egentlig förklaring. Huxflux utan en kommunikation med arrangörer, deltagare och besökare. ?? 


Gäst

#13

2016-10-08 17:07

Så otroligt dumt! En idrottshall  måste väl kunna användas till en sådan här bra aktivitet! Miljön sparas


Gäst

#14

2016-10-08 18:11

För att det är viktigt

Gäst

#15

2016-10-09 05:18

Klädbytardagar gynnar både miljö och barnfamiljers ekonomi. Mycket bra för samhället att de arrangeras. Kommuner borde vara tacksamma i stället för att sabotera.

Gäst

#16

2016-10-09 07:00

1) varför ta bort något som drar o engagaerar väldigt många?
2) bästa miljötänket alla kategorier!
3) klädbytardagen 'kittar samman' invånarna i vårt lilla samhälle o sprider både glädje o hopp!
4) det handlar om 2 ggr/år!
5) vill man inte ha levande samhällen där invånarna faktiskt också gör samhällsnytta?
6) jag har hört att man endast vill ha sportrelaterade aktiviteter i idrottshallen. En god hälsa eller att bibehålla sin hälsa är bland annat att träna/sporta men det får man också genom kultur, nöje, engagemang vilket denna dag ger i massor!!

Gäst

#17

2016-10-09 16:45

Klädbytardagar är bra av många anledningar.
Bra kläder kan köpas mycket billigt vilket gynnar människor som har en svår ekonomi.
Överskott av kläder skänks ofta till välgörande ändamål. T.ex. barnhem.
Att köpa begagnat och att återanvända produkter istället för att dumpa dem på tippen och köpa nytt är miljömässigt mycket bättre.
Kommunen borde värna om dessa typer av evenemang som hålls vid liv med hjälp av frivillig arbetskraft och inte motarbeta ekonomiskt bistånd eller insatser för miljön.

Gäst

#18

2016-10-13 12:19

Tänk om alla som upprörts och lagt ner timmar på att kommentera och spy galla över att man inte kan vara i Hindås idrottshall i år försökt hitta annan lösning istället...???!!! Vem vet, då hade det faktiskt kunnat bli en klädbytardag i höst också?? Varför inte i Rotundan? Eller i Rävlanda Idrottshall? Eller i någon bambalokal i skolan? Om man läste artikeln i HP för ett tag sen så står det tydligt att idrottshallen är uppbokad på helgerna  höst, så skärp er! (Dessutom... hur många av er som gnäller bor och betalar skatt i Härryda kommun?)


Gäst

#19

2016-10-14 05:28

Det är ca 30 % som "skrivit under" som inte bor i Härryda kommun. Varför kan vi inte ha klädbytardagen på en annan ort? Har ni kollat med Bollebygd till exempel? Finns det ingen idrottshall där? 

Kjell Alexandersson
Ansvarig för denna petition

#20 Re:

2016-10-16 21:22

#18: -  

 Du kanske kan ta reda på lite mer fakta innan du själv gnäller på oss gnällare


Gäst

#21 Re: Re:

2016-10-18 19:46

#20: Kjell Alexandersson - Re:  

 Så fakta är att det inte blir nån klädbytardag i höst alltså? Eller vad är plan B?? 

Hindås

#22 Re:

2016-10-31 14:58

#18: -  

 För det första så har vi "gnällare" (eller volontärer/arrangörer/köpare/hindås bor) går igenom alla alternativ. Det finns inga.
Rävlanda idrottshall är ju inget allternativ eftersom den går under samma principbeslut som Hindås idrottshall, dvs. Inget annat än idrott i idrottslokalerna.
Rotundan är alldeles för liten (du har inte besökt klädbytardagen de senaste 10 åren antar jag)
Har du varit i någon av matsalarna i Hindås/Rävlanda? De är på tok för små.


För det andra så har samtliga föreningar som har verksamhet sagt ok till att tiden används.

För det tredje undrar jag vad du vill med ditt inlägg? Om du inte är intresserad av att skriva under, gör inte det.

För det fjärde så jobbas det fortfarande på att få till ett alternativ, men det vet du ju redan allt om förutsätter jag eftersom du kommer med detta inlägg? Eller ?

Och varför din nedlåtande tråkiga ton? Ve du hur många timmar som lagts ner på detta? Skärpning!


Gäst

#23 Re: Re:

2016-11-06 18:20

#22: Hindås - Re:  

Jag vet såpass mycket att jag inte litar blint på hörsägen och rykten. Jag VET att det inte är ett "principbeslut" att inte få ha annat än idrott i idrottshallar. För jag har frågat. Och jag VET att det inte finns något hinder i att vara i Rävlanda idrottshall om den är ledig. För jag har frågat. Har du? Eller lyssnar du hellre på rykten och andrahandsinformation??

Tro mig, jag har varit med på klädbytardagarna jag också. Jag vet också hur det går till och är stolt och glad för allt arbete som vi lägger ner. Men att få en "hang-up" på en viss lokal är bara pinsamt och patetiskt. Om vi inte får plats i Rotundan kanske vi ska göra en mindre klädbytardag? Eller ha den i två dagar? Tänka lite utanför boxen? 

Nej, jag tänker absolut inte skriva under, det kan du vara säker på.