BommaDonken

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition BommaDonken.


Gäst

#1

2016-04-18 10:37

Håller helt och hållet med dig. Vårt samhälle måste bli tryggare att leva i. Buset måste stoppas som Gunvald Larsson brukar säga. Det behövs fler poliser på gator och torg. Detär inte meningen att vanliga hyggliga människor ska behöva bli nerslagna bara för att någon idiot tycker att det är kul att misshandla andra Och det blir ju bara värre och värre. Så varför inte börja med Mora. Det måste ju börja någonstans✌
pilittn

#2 ......

2016-04-18 16:23

Varken polis eller nattvakt kan göra nått iaf....bommar  är ett klockrent alternativ. Sen är väl föräldrar hemma det bästa förebyggande  . 


Gäst

#3

2016-04-18 17:45

För shibby är pro

Gäst

#4

2016-04-18 18:28

Jag bodde tidigare i Noret och tycker att stadsdelen blivit värsta ghetto nu pga.olämplig folk som inte vet hur man beter sig, de är en riktig plåga för Noret och jag tycker, att lagen måste ändras så snabbt som möjligt, för att kunna bli av med de asociala människorna. Skamligt för Mora....fy!!!
Kuk

#5 Bög

2016-04-18 18:38

Jävla uppmärksamhetshora. Tuff som fått en smäll eller hahahaha. Golbög är du också. Du kanske ska ta å varva ner lite du såg ju vad 1 smäll gjorde

Mcdonaldsglidarn

#6 Iq befriad

2016-04-18 19:27

Du stog ju å skrek massa skit skyll dig själv. Du kanske inte ska vara kaxig


Gäst

#7

2016-04-18 19:43

För att buslivet på mc donalds har pågått länge och för att det ej kan fortgå! De som vill handla ska kunna göra det utan rädsla och de boende i området måste få lugn och ro nattetid!

Gäst

#8 Re: Bög

2016-04-19 00:20

#5: Kuk - Bög 

 Använder bög som ett skällsord visar bara vilken nivå av intelligens du har. Och att jag är en "uppmärksamhetshora" är inte det jag vill. Jag vill att folk ser vad som faktiskt försegår där. Det är ju liksom inte första gången något sånt här händer. Och att lösa en konflikt med våld är inte precis vad samhället behöver. Den generation människor som tillkommit i dagsläget tror att dom kan göra vad dom vill utan att det ska gå ostraffat. 


Gäst

#9 Re: Iq befriad

2016-04-19 00:25

#6: Mcdonaldsglidarn - Iq befriad 

Dom personer som var där trodde dom ägde stället och sa åt mig att gå. Jag va där, jag va vänlig och ville bara prata och ha det kul. Men slutade med att hot och ville att jag skulle sticka därifrån, jag började gå därifrån, jag trillade och alla bakom mig skrek i skratt *HAHA TITTA HAN RAMLADE!* Att vara kaxig tror jag inte att det har med det här att göra. Jag ville prata med den person som OCKSÅ skrek massa skit mot mig. men istället hoppar en kille ur en bil, springer mot mig, ger mig en smäll och springer fort tillbaka. 

Jag har all rätt i världen att vara där. Ni såg att jag va påväg därifrån.  

Björn i Rättvik

#10 Jösses....

2016-04-19 01:02

 Det är en jävla massa tuffingar här! 

Skyddade bakom skärmen och behöver inte ens skriva sitt riktiga namn! Hahaha.... Hoppas jag får en smäll nån natt när jag är på besök! Skulle va intressant.

Nanne

#11

2016-04-19 09:08

Jag blir inte längre förvånad. Vet ju vilka ni är, och var ni kommer ifrån, som ställer till bråk. Uppkäftiga snorungar! När har ni tänkt att bli vuxna? Jag vet också, att ni har vissa "vuxna" bakom ert uppförande. Men dom kan inte jag kalla för vuxna egentligen....

Bra idé om det kommer upp bommar. Hoppas det hjälper. 


Gäst

#12

2016-04-19 09:23

Det är förjävligt att inte polisen kan göra någonting åt detta. Att inte dessa människor som svinar ner utanför ett äckligt hamburgerhak kan respektera andra människor. Misshandel och alkoholsvineri. Å de flesta är inte ens över 18 år.

Gäst

#13

2016-04-19 10:34

Tycker det är bedrövligt att ungdomar misshandlar och förstör.

Gäst

#14

2016-04-19 11:03

Det behöver göras någonting åt säkerheten i Mora under nätterna, oprovocerad misshandel är bara för mycket!?

Karl

#15

2016-04-19 16:37

Då kanske du ska stanna hemma och inte gå dit om det är så "svinigt" där.


Gäst

#16

2016-04-19 16:56

För att detta svineri ska få ett slut.
Med allt vad det innebär slagsmål och förstörelse.
Shibby

#17 Re:

2016-04-19 16:59

#15: Karl -  

 Nu är det ju så att det inte bara är mig det gäller. 


Gäst

#18

2016-04-20 07:58

Måste bli nån förändring.. man måste kunna vistas ute utan att vara orolig.
Stefan, Nattvandrare

#19 Nattvakter

2016-04-21 07:16

Vill bara korrigera lite, det finns inte några nattvakter på Noret. En grupp frivilliga vuxna är ute och nattvandrar mellan 24-03 (eller senare vid behov). Det är självklart ingen lösning på problemet med ungdomar som svinar och slåss.

Att nattvandra är ett sätt att öka närvaron av vuxna hos ungdomar och kunna hjälpa till om något händer. Att vara ett stöd om det behövs. Vi är inga poliser, vakter, psykologer eller auktoritet över huvud taget. Vi är inte heller där som ”barnvakt”.

Tyvärr var vi inte där när detta inträffade, vi hade då gått emellan och lugnat ner situationen så att den inte hade trappats upp. Den aktuella natten så var det helt öde på parkeringen vid 2-tiden så vi avslutade nattvandringen och gick hem till våra familjer istället.

Med det sagt så är det supertråkigt att detta inträffade och vi är alla överens om att något måste göras. Jag vet inte om bommar kommer lösa problemen, det flyttar kanske bara bilarna och ungdomarna till bensinstationsområdet, vilket kommer innebära en fara då det kommer rökas cigaretter vid bensinautomaterna.

Om ovanstående inträffar, bommar sätts upp eller området görs oattraktivt för att vara på på annat sätt så kommer ungdomarna att flytta festandet till annat ställe. Där tycker vi att man måste vara förutseende och istället för att bara vänta och sen få börja om med arbetet på ett nytt ställe så ska kommunen proaktivt gå in och hitta ett bättre område, mer lämpat för bilhäng och musikspelande, fortfarande med vuxet övervakande och närvaro, vi nattvandrare ställer gärna upp. Vi tror att alla andra åtgärder bara kommer flytta problemet till ett annat ställe där det fortsätter.

Som sagt, nattvandring löser inte problemet men när vi är med så kan vi lugna ner situationer och hjälpa till om något går överstyr. Samt man får som vuxen koll på vad ungdomarna vill, tänker och gör och det är nästan en förutsättning om man ska ha en åsikt i frågan.


Gäst

#20

2016-04-21 14:41

Vet att bl a de som bor nära McDonalds i Mora störs av hög musik och annat som pågår på parkeringen under kvällar och nätter. Bra om det blir ett slut på det.

Gäst

#21 Re: Re: Bög

2016-04-21 14:44

#8: - Re: Bög 

 Okej bra sätt att läsa iq. Visar ju att det är du som är en idiot. Vem fan bryr sig om vilket ord jag väljer. Nolla.... Du kommer aldrig lyckas med detta om du tror det DR Duktig. Du är en pajas precis som alla andra inavlade morabor (Y)


Gäst

#22 Re: Re: Iq befriad

2016-04-21 14:45

#9: - Re: Iq befriad 

 Hahahah säger jag bara . Hoppas du har ont

Dimension

#23 Higher

2016-04-21 14:47

The end of Mora is near. 

Fundersam 20åring!

#24 Fjanterier

2016-04-21 14:52

Grejen är den att man har tagit bort allt för motor intresserade ungdommar idag! Hela Mora surrar osv. Finns ingen plats i hela Mora där man kan stå och träffa vänner, spela musik och ha kul utan att alltid störa någon så är de! Sätta bommar på mc Donalds lycka till! Ungdommar kommer flytta sig till andra parkeringar och även då kommer de störa någon! Så varför inte göra något som gynnar alla ungdommar istället för att bara flytta dom ! För dom hittar alltid ett annat ställe. Så kan jag tycka att vill man bo på ett ställe där det är ljudlöst och inge liv så får man nog flytta till rödmyren eller hindriksheden eller ner mitt i centrum för där är de aldrig nå folk på nätterna! Spelar ingen roll i vilken kommun du flyttar till (Borlänge, Falun, Älvdalen osv) för de är alltid en plats i varje stad där ungdommar stör sånna som vill sova på nätterna. 

Dr feelgood

#25 Re: Re: Re: Bög

2016-04-21 14:58

#21: - Re: Re: Bög 

 Fan gör du i mora då om du tycker att "alla inavlade morabor är pajaser"? Lägg ner. Sjukt barnsligt alltså!