Rädda Vimmerby Kulturskola!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Vimmerby Kulturskola!.


Gäst

#1

2015-10-12 10:41

Jag skrev på för att det är självklart att Vimmerby som kallar sig Barnens stad ska ha en Kulturskola för barnen som älskar att lära sig spela, dansa och spela teater.

Gäst

#2

2015-10-12 10:45

Vad är Vimmerby utan Kulturskolan?

Gäst

#3

2015-10-12 10:53

Varför lägga ner länets bästa kulturskola?

Gäst

#4

2015-10-12 12:31

Oavsett vad en ung människa väljer att jobba med i framtiden, är valet till kulturutbildning avgörande för att bli en intelligentare och mer tolerant vuxen. Får du tex prova att spela olika roller på scenen, och sätta dig in i hur en annan individ tänker och känner, får du mer förståelse för olikarter samtidigt som du inte behöver testa så många roller privat.

Gäst

#5

2015-10-12 12:35

För att hindra Vimmerby kommun från detta stolleprov att lägga ner en kulturskola som blivit utsedd till Sveriges bästa. Tror att Astrid Lindgren vänder sig i sin grav inför ett sådant beslut!

Gäst

#6

2015-10-12 12:38

För att mina barn är aktiva i kulturskolan och kulturskolan är en viktig del i vår skola.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-10-12 13:24



Gäst

#8

2015-10-12 13:53

Så mycket som vi slänger ut på näs, så borde det finas pengar på kulturskola !

Gäst

#9

2015-10-12 13:54

Kan inte förstå varför man ska ta bort kulturskola från Vimmerby eller skära ner som dem säger. Vi ska va barnens stad och en förebild för det Astrid Lindgren har skrivit i sina böcker men politikerna tycker visst tvärt om. Kultur är något man ska värna om och det är många barn och ungdomar som inte kommer hålla på med vad dem tycker om eller ens få chansen att testa spela gitarr, sjunga eller dansa eller teater.
#7

#10

2015-10-12 13:56

Så mkt av våra skattepengar i vby går till vinmerby hockey och fotboll..alla är inte intresserade av detta! Tycker det är en självklarhet att kulturskolan ska vara kvar...Spara på politikerkostnader, stoppa kostnaderna på krönsmon och sänk subventionera till vif. Säg upp klantiga avtal.


Gäst

#11

2015-10-12 13:57

Alla har rätt till kultur aktiviteter

Gäst

#12

2015-10-12 14:05

Det är viktigt att hålla igång det kulturella i samhället och försöka behålla intresset Så att små städer inte urbefolkas ännu mer.

Gäst

#13

2015-10-12 14:06

En självklarhet; halva släkten bor i Vimmerby, själv är jag musiklärare.

Gäst

#14

2015-10-12 14:11

Engagerad för att bibehålla denna viktiga verksamhet i
Vimmerby!

Gäst

#15

2015-10-12 14:29

Kulturskolan ger möjligheter till kreativ och social utveckling på ett öppet och icke hierarkiskt sätt. För att en komun som Vimmerby ska stå sig starkt ekonomiskt och fortsätta ha ett levande kulturliv är det viktigt att även lokalt ta initiativ för det. Från att ha varit en köping och bruksort har Vimmerby kommit att bli en handelsstad där det kulturella kapitalet är välkänt inte bara i Sverige utan även i stora delar av världen. För att fortsätta vara en attraktiv stad för kulturarbetare att flytta till och för att behålla de kulturarbetare som kommer, sommarvis eller för längre arbetsperioder, är det fundamentalt att kunna erbjuda utbildningar som ger möjlighet till fortsatt utveckling.
På ett personligt plan var kulturskolan den plats i Vimmerby där jag för första gången insåg att det går att försörja sig och skapa mening för sig själv och andra genom kulturella projekt. Nu studerar jag Communication på Design Academy Eindhoven i Nederländerna och skriver det här från min nuvarande arbetsplats, Van Abbemuseum, som har anställt mig på praktik för att implementera queerteori i deras samlingsutställning. Något som jag förmodligen aldrig hade gjort om jag inte fått möjligheten att utveckla mina intressen vid sidan av skolan och idrotten.
Framför allt är alla värda att möta andra människor på ett demokratiskt och öppet sätt och diskutera frågorna om livet vare sig vi gör det när vi sjunger Jaques Brel eller om vi vill redigera en kortfilm!

Gäst

#16

2015-10-12 15:33

För att Kulturskolan behövs för Vimmerby kommun

Gäst

#17

2015-10-12 16:03

Skriv under!

Gäst

#18

2015-10-12 16:14

Barn måste erbjudas kultur av olika slag. Det är deras rätt i ett demokratiskt samhälle. Kulturskolan är precis en sån plats där detta sker och ska ses som en självklarhet.

Gäst

#19

2015-10-12 16:28

Konst och kultur ska vara tillgängligt för alla överallt.

Gäst

#20

2015-10-12 16:32

För att jag går på Kulturskolan och har gjort det sedan jag var liten. Jag både dansar och spelar gitarr och jag har gått på teater och kör på Kulturskolan. Utan Kulturskolan hade jag inte lärt mig att dansa. Aldrig ens fått intresset till det då min bästa kompis gick där och drog med mig i hennes grupp. Vi är länets bästa kulturskola och Sveriges 16e bästa. Det är ganska coolt ändå. Sverige har väldigt många kulturskolor och vi är top 16. Jag tycker att det är helt galet att den kanske ska läggas ner.

Gäst

#21

2015-10-12 16:41

Kulturskolan har betytt otroligt mycket för mina syskon under deras uppväxt i Vimmerby. Synd och skam om den läggs ned.

Gäst

#22

2015-10-12 16:47

Viktigt för barn och ungdom att utvecklas intellektuellt och kulturellt inom dans, sång och teater, att det finns alternativ för unga. Jag dansade i min ungdoms dagar och det har berikat hela mitt liv.
Kulturskola i barnens stad känns helt rätt!

Gäst

#23

2015-10-12 17:13

För att Kulturskolan är väldigt viktig för barn och ungdomar!

Gäst

#24

2015-10-12 17:35

Jag vill att mina barnbarn som bor i Vimmerby skall kunna ha tillgång till detta

Gäst

#25

2015-10-12 17:37

Det känns som ett skämt att Kulturskolan i Vimmerby är nedläggningshotad! Vimmerby - Barnens Stad? Kulturskolan har ju lyckats och blivit vald till länets bästa Kulturskola två år i rad! Det har tagit 10 år att nå dit och det har man gjort tack vare ett team av oerhört kompetenta och engagerade pedagoger!

Det ska satsas på kulturen när kommunen kommit på grön kvist igen skriver en politiker... man kan ju inte bli annat än deprimerad av sådant uttalande...