Bevara Y-tåget / Säilyttäkää Y-juna

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Y-tåget / Säilyttäkää Y-juna.


Gäst

#101

2015-09-25 11:00

Det är oerhört viktigt att bevara/ uppehålla en funktionerande och aktivt pendlande västkust-trafik. Många behöver den, många har kunnat flytta ut till periferin pga. detta. Den allmänna trafiken skall förespråkas så mycket som möjligt.

Gäst

#102

2015-09-25 12:18

Jag vill inte att snart har vi bara våra egna bilar att resa. Vi måste ha också bussar och tåg att resa. Här i Nurmes-Lieksa-Joensuu vill dom också lägga ned tåget, som brukas av elever (reser till Joensuu föt att studera) och äldre människor (för att besöka sjukhuset där) etc. Varför skall man lägga ned den som fungerar. (förlåt men detta kan ha en del fel :-) )

Gäst

#103

2015-09-25 21:42

För att jag som Kyrkslättsbo själv använder lokaltåg för resor till Helsingfors och vill bevara denna möjlighet. Jag kör ej bil.

Gäst

#104

2015-09-26 09:32

För att försöka få Fru Berner att inse att hon gjort ett misstag i och med sitt beslut om att dra in y-tågen som stannar i Sjundeå där jag bor. Hon vet nog inte vad allt det leder till. bl.a måste Finland börja köpa utsläppsrätter då staten tvingar oss att skaffa bilar. Vi behöver två motorvägar in till Helsingfors för att kompensera tågen, en i norra Sjundeå och en förlängning av 51:an. (Jag antar alltså att den lösning som hon nämner och tänker driva på, men som hon inte inte vågar säga högt är att Åbotåget skall dras via Lojo och inte som nu.) Vi bör få större och bättre utrustade och snabbare och framförallt många många flere bussar. Passagerarna bör ges möjlighet att jobba med sina datorer i bussarna. De som jobbar i Helsingfors och som kommer att få längre restid bör få räkna in åtminstone en del av den i sin arbetstid. De som trots att hon gör alla dessa förbättringar ändå måste flytta bort från Sjundeå och Ingå (och i förlängningen enligt mitt antagande om Lojosträckningen från alla andra samhällen dit de flyttat på grund av den fina kommunikationen som tågen erbjuder, bör få hjälp medf att sälja sina fastigheter här och att bygga nya på något annat ställe. Redan nu är det svårt att komma ut på 51:an så då tågen försvinner måste man bygga rondeller vid alla korsningar. ett förslag som hon kanske tänkt sig är att ge alla som är villiga att frivilligt skrota de olönsamma. tågen en premie för att skaffa bil

Gäst

#105

2015-09-27 06:43

Tåget är miljövänligt och snabbt! Bevara y-tåget i västra Nyland. Rälsen finns. Det måste vara möjligt att människorna i västra Nyland kan åka tåg bl.a. till sina jobb. Det behövs inte mer bilar på vägar utan mindre. Tåget är det fordonet som redan finns. Varför slopa fungerade system och gå bakåt i utvecklingen?

Gäst

#106

2015-09-27 09:43

Lapseni käyttävät Y-junaa koulumatkoihinsa Helsinkiin, toinen on koulussa Etelä-Haagassa, toinen Eirassa. En käsitä kuinka he pääsevät kouluihinsa ilman junaa. Itse olen töissä Lohjalla.

Gäst

#107

2015-09-27 11:43

Kollektivtrafiken behövs, tåget är bekvämt och behändigt, miljövänligare alternativ!

Gäst

#108

2015-09-27 19:43

Tåget behövs. Varför ska det sparas på det viset när det ändå får moteffekt.

Gäst

#109

2015-09-27 21:09

Y-tåget är viktig för området, Dragsvik behöver tågen. Beväringar åker i hundratal flera gånger i veckan med y-tåget till Karis.

Gäst

#110

2015-09-28 05:41

Tycker det är ren galenskap att ta bort en sådan "näringskedja" från vår bygd. Till skillnad från Ingå, har Sjundeå byggt upp sitt samhälle kring kustbanan. Flera familjer bosätter sig i Sjundeå och blir av med en av sina bilar för att kunna använda tåget som fortskaffningsmedel. Även många som studerar i Kyrkslätt, Esbo, Helsingfors etc. kommer ingen vart utan tåg. Jag gick själv i spec. gymnasium i Helsingfors och trots de få gånger tåget gick, om alls på vintern, så skulle jag inte ha klarat mig utan det. Men visst, politikerna vill ju göra om allt annat i Finland än "den stora mäktiga metropolen, som i verkligheten är ack lika liten som en medelmåttligt stor by i Tyskland, till naturskyddsområde. Ni bör dock komma ihåg att allt som människor i landet, och nu kanske främst i denna region byggt upp under generationer, går ni och river sönder. Det är mycket lätt att söndra, men mycket svårare att bygga upp igen. Hoppas ni tar er en god funderare och verkligen inte tar några allt för hastiga beslut.

Gäst

#111

2015-10-14 16:02

Jag vill att vi håller dessa tåg i funktion.

Gäst

#112

2015-10-14 18:50

Nopein tie kylille on Y-juna!

Gäst

#113

2015-10-21 18:13

jag vill att y tågen ska vara kvar som förut

Gäst

#114

2015-11-04 05:47

Liian kallista kulkea Helsinkiin jos y-juna lopetetaan

Gäst

#115

2015-11-25 12:33

Jag bodde i Karis och kan flytta tillbaka.

Gäst

#116

2015-12-16 08:38

y juna hurri for life

Gäst

#117

2016-01-03 14:58

Om vi anser att Västnyland skall utvecklas, så behövs det bättre kommunikationer åt alla håll, ej sämre, fastän där bor mycket svenskatalande personer.

Gäst

#118

2016-03-12 09:48

Varför? För att det är helt Galet att vi lämnas utan den snabbaste kommunikationen till Helsingfors. Man lämnar en hel region helt i sticket. Vem väljer alternativet buss (1,5h) då man kommer direkt med tåget. Glöm inte heller stationerna på vägen, Sjundeå, Ingå, Kyrkslätt dit man kommer snabbt o enkelt. Ända alternativet blir att åka bil.
Hur är det möjligt att ÅBOORNA KAN HA FÖRTUR ???? för 5-10 min. snabbare tur!!! MED VILKEN RÄTT/VARFÖR UTESLUTS VÅR RÄTT TILL PENDLING? Vi vill åka tåg ofta o till ett rimligt pris mot huvudstaden. Det finns många ungdomar som studerar i huvudstadsregionen o behöver Y-tåget för en smidig skolresa. Förläng en del av S o L turerna att åka ända till Karis så att vi får ett tåg varje timme hela dagen o ett som för oss hem efter teatern. Ju mer det åker desto fler väljer det för jobbresor, shopping, teater o bio, Sverigekryssningar, you name it när jag skulle åka. Nu kan jag inte åka till Grankulla på möte på kvällen då det inte går tåg och om det går så borde jag ta mig till Alberga vilket tar onödig tid sent på kvällen. Vi behöver Y-tåget!!! Vi måste få behålla en god kommunikationsform framom att utlämnas till att alla åker egen bil.