Upprop för bevarande av Kusens Backe

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Upprop för bevarande av Kusens Backe.


Gäst

#1

2015-06-04 20:48

Utmärkt ställe för barnen att utforska och leka på. Stadens gröna lunga

Gäst

#2

2015-06-05 20:24

För jag är i kusen med kompisar, scouter och så springer jag bara där

Gäst

#3

2015-06-09 19:30

Därför att Kusens backe är viktig för människors hälsa och är en viktig grön lunga i Södertälje

Gäst

#4

2015-06-14 15:39

Kusens backe är en av Södertäljes tillgångar. Låt oss ha ett hälsobringande friluftsliv, även för alla icke bilburna nära staden

Gäst

#5

2015-06-14 15:42

Barnen behöver naturupplevelser och någonstans att vara ute nära skola och dagis.

Gäst

#6

2015-06-14 15:56

Det vore idiotiskt att inverka i miljön i denna klassiska rullstensås.En stor tillgång för boende, besökande, skolklasser, pensionärer, flanörer ALLMÄNHETEN.
Finns andra platser att bebygga som inte skulle påverka naturen i lika stor utsträckning.Dessutom tycker jag stan ska se till SVENSK byggtradition och neka till privata stenpalats.

Gäst

#7

2015-06-15 02:23

Vi behöver ett grönområde mitt i stan, om vi knaprar i kanterna tappar Kusens Backe sin karaktär. Södertälje behöver Kusens Backe lika mycket som New York behöver Central Park! Ingen skulle våga komma på tanken att bygga där bara för att det är värdefull mark mitt i stan! Vi ska vara stolta över vår lunga som producerar frisk luft.

Gäst

#8

2015-06-24 17:17

Otroligt att ansvariga politiker nu ända in på 2000-talet inte förstår värdet av att bevara grönområden i stadsmiljö!
Resten av Europa går åt motsatt håll, se tex Paris eller Berlin.....

Gäst

#9

2015-06-25 18:08

Kusens backe är unikt i stadsområdet för den friska luften och fysisk rekreation i närområdena (stadens centrum, Rosenborgsskolan, Gymnasiet och Sjukhuset!!!
Kusens backe i Södertälje bör även bli fridlyst för sin västfauna, där även skolbarnen får lära sig hur man kan njuta av naturens fördelar!!!

Gäst

#10

2015-06-26 05:05

Viktigt att behålla grönområden i stan, där det finns möjlighet till lek och rörelse för både gamla och unga

Gäst

#11

2015-06-26 07:36

För att jag anser att vi måste bevara den lilla grönplätt som finns i centrum
Djur och människan är i behov av grönområde det ger ett lugn

Gäst

#12

2015-06-27 16:13

Kusens Backe är unikt för Södertälje och får självklart inte förstöras av bostäder varken nu el. i framtiden. Den politiker som låter detta ske kommer att gå till historien. Varför byggs det inte i ytterområdena? T.ex. Järna och Mölnbo. Det skulle bli bostäder lediga i centrala Södertälje om kommunen t.ex.köper mark i Mölnbo. Där var det många år sedan som det byggdes och de som bor där och de som vill flytta dit vill nog både ha bostadsrätter, hyresrätter samt +55 och +65 boenden.

Gäst

#13

2015-06-27 17:22

Vi vill bevara Kusens Backe i sin helhet och inget annat.

Gäst

#14

2015-06-29 15:12

Bygg utanför stan.

Gäst

#15

2015-06-30 18:15

Synd att bygga bort kusens backe

Gäst

#16

2015-06-30 19:48

Bort med tassarna från Kusens backe!!! Det räcker med att det byggs ett stort hus på Orion kullen som antagligen skymmer den gamla flickskolan!! Södertälje centrum bortom Maren är FUL så det räcker och blir över. Helt korkat att förstöra mer i den här staden. Dax att sluta och bevara det som ger staden karaktär och är speciellt!!!!

Gäst

#17

2015-06-30 19:58

Politikerna har redan förstört nog. Det var bara en tidsfråga innan dom gav sig på kusensbacke. Lika dumt som när dom skulle fylla igen Maren.

Gäst

#18

2015-06-30 20:06

Är född och uppvuxen i S-tälje men har nu flyttat bort sen många år.Kusens Backe är ett barndomsminne för mig.Uppvuxen i Rosenlund och gick i Rosenborgsskolan så den skogen har jag ofta gått i under barndomsåren.Tyckte så om den skogen att gå i.det vore väldigt tråkigt om man tog bort den.Bevara nu lite grönområden i och omkring stadskärnan.
Katrine Sundström

#19 Rör inte vår oas

2015-07-01 07:24

Kusens backe är stadens oas, den behöver vi. Vem vill bo i en stad med bara betongdjungel. Barnen från skolan är ofta där och springer och har orientering, själv går jag där varje vecka med hundarna. På mina promenader möter jag ofta joggare och andra hundägare, vart ska vi gå om kusens backe försvinner. Den skogen är ju en stor del av det som gör staden attraktiv, rör den INTE!

noggrann

#20 Kolla vad ni skriver på

2015-07-01 10:47

Har ni kollat exakt vilka planer det handlar om innan ni skriver på här? Det känns som om detta mer rör sig om ryktesspridning än baserar sig på fakta. Ja, det finns planer, och de är väl underbyggda och tänkta att öka tillgängligheten för fler...


Gäst

#21

2015-07-01 18:29

För att jag är född i Södertälje och Kusens backe var ett av de ställen vi lekte som små och det är ett grönområde som måste bevaras
Jörgen Carlsson

#22 Re: Kolla vad ni skriver på

2015-07-01 19:49

#20: noggrann - Kolla vad ni skriver på 

 Som du själv skriver så finns det planer. Kommunen jobbar med en ändring av detaljplanen. I uppropet finns beskrivet precis vad det gäller för den som vill och orkar läsa så det är ingen ryktesspridning som du skriver. Om du tycker det är väl underbyggt så får det stå för dig. Vi som står bakom uppropet, och flera andra tydligen, är av annan åsikt. Vi vill att Kusens Backe ska bevaras av flera själ. För varje nytt bygge i området så minskar argumentet för ett bevarande. Vill man så åstadkomma något så måste man agera.

Folk som skriver på detta upprop har nog läst igenom det och är bättre insatta än du tror.


Gäst

#23

2015-07-04 06:26

Kusens backe är en stor del av det som gör Södertälje till en unik stad och inte en i mängden. Skogen och kanalen gör stadens centrum vackert och lugnt.

Gäst

#24

2015-07-04 18:12

För att jag vet att kusens backe är skänkt till kommunen för att bevaras!

Gäst

#25

2015-07-10 07:49

Bevara kusens backe!!