Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon


Gäst

#126

2015-06-17 15:37

Vi behöver öka cyklingen i samhället för både miljö o hälsa, men eftersom cykelvägar inte byggs i den omfattning som krävs så måste man lagstadga om att hålla avstånd.

Gäst

#127

2015-06-18 18:53

Vägarna är till för alla och som det ser ut idag är det de som inte kör bil som får ge plats. Detta är inte en hållbar utveckling. Nästan alla resor som vi gör är under 5 km vilket innebär att nästan alla resor vi gör är cykelbara för så gott som alla. Detta borde uppmuntras.

Gäst

#128

2015-07-27 12:58

Jag är landsvägscyklist och önskar större hänsyn från vissa bilister. Det är ju lagstadgat i många andra länder, Spanien t.ex., så det det går att ordna i Sverige också.

Gäst

#129

2015-07-27 17:01

För många bilister som inte verkar förstå hur otäckt det är med bilar som stryker förbi på så nära håll. Om det är med flit eller okunskap. Förhoppningsvis är det okunskap och inte illvilja att skada

Gäst

#130

2015-07-27 21:03

Jag tränar cykling på trafikerade vägar och en del borde inte ha körkort. Det är otäckt med mötande trafik när dom kör om när dom passerar mig, i det läget är det inte många dm mellan mig och mötande bil.

Gäst

#131

2015-08-02 08:18

Jag och min man tränar mycket cykel på smala vägar. I många fall kör bilarna alldeles för nära och det blir farliga situationer. I alla möjliga utfall av situationen vet man att cyklisten blir mest skadad om en olycka inträffar.

Gäst

#132

2015-08-04 02:40

För att jag själv och min pappa kör landsväg cykling. Har även många kollegor och vänner som kör. Vill att säkerheten kring dessa fina människor ökas genom att det blir säkrare i trafiken. Tycker detta är ett mycket bra intiativ och hoppas på en förändring i trafiklagen mellan cyklister och motorfordon.

Gäst

#133

2015-08-12 14:05

När jag kör på landsvägen upplever jag dagligen att bilförare inte visar hänsyn. Jag har cyklat en del i Thailand och till och med där höll bilarna större avstånd till mig på cykeln trots att det var mycket färre som cyklade på vägen där än i Sverige och trots att biltrafiken där var ofta tätare än hemma! Jag har cyklat en del i Europa och upplevde mycket mer sällan där än hemma att jag kände mig hotad. Vad är det för fel på bilisterna i Sverige? Det här med avstånd på 1,5 m är ett första steg men jag tror att flera lagparagrafer måste ändras så att oskyddade trafikanter (inklusive cyklister) får en starkare position i trafiken., .

Gäst

#134

2015-08-18 06:09

Cyklister är oskyddade i trafiken. Tillräckligt många biltraffikanter struntar i hastighetsbegränsningar, håller dåligt avstånd, och vägar är för smala, för att göra detta till ett bra förslag.

Gäst

#135

2016-09-16 18:59

Jag är skogscyklist, har jobbpendlat mycket och cyklar ärenden en del på de vägar, cykelbanor och kombinerade gång/cykelbanor som finns. Har upplevt det beskrivna som ett uppenbart behov i lagstiftningen.
Peter

#136

2017-08-10 19:09

Blev själv prejad av en bil och tvingades ut i ett brant stenigt sluttande dike där jag hade en ängel på min axel och jag och cykel klarade oss båda oskadda.

Bilisten stannade 500 meter bort och jag cyklade till bilen och skällde ut den skräckslagna bilisten där jag undrade o hans hjärna var på renovering och att sådana som han borde bli av med sitt körkort på livstid.

Han bad om ursäkt och jag sa att det inte ligger på mitt bord att förlåta då det är gudomligt. Jag inser att traffiken ändrats och att bilister är slarviga. Han sa att han inte såg mig och det är märkligt med tanke på att det var dagsljus och jag hade en orange tröja på mig.

Fy fan att det ska vara så. Vet inte hur jag ska känna imorgon om jag ens vill cykla.