Bevara Alexanders minnesplats

AF361D7A-999D-43AF-879A-1F7985694CAA.jpeg

Som många av er säkert vet så gick en 16 årig kille vid namn Alexander Storåker tragiskt bort i en mopedolycka i våras. Alexanders vänner skapade då en minnesplats där olyckan skett för att hedra sin vän. Många ungdomar samlades där på kvällarna under flera veckor. De satte upp bilder, ljus och la fram saker som påminde om Alexander. Några veckor senare arrangerades även en mopedmanifestation #ride4alex, där hundratals ungdomar körde en längre runda i kommunen som avslutades på minnesplatsen. Detta blev uppmärksammat av SVT och andra medier.

Alexanders föräldrar har i efterhand lagt till en liten plantering med små rosbuskar och satt upp lyktor med ljus för sin son. Platsen betyder oerhört mycket för dem eftersom det var där deras son miste livet. Polisens internutredning kring olyckan pågår fortfarande och många frågor kvarstår.

Lerums kommun har meddelat att de har som praktik att minnesplatser bara får finnas en kortare tid och måste sedan tas bort! Uttryck för sorg bör hållas utanför det offentliga rummet eftersom invånare kan bli påminda om döden. De tillägger att det kommit in två klagomål från invånare som tycker att platsen påminner om en begravningsplats och bör återställas. Den lilla planteringen och något ljus kan få finnas kvar en tid till. Resten plockar kommunen bort om inte familjen gör det…

Detta är någonting som inte får ske! Om du kände Alexander eller håller med om att minnesplatsen bör finnas kvar så ber vi dig att skriva på denna namninsamling, så att vi kan försöka få behålla vår minnesplats, dit vi går för att hedra vår älskade Alle.

Tack på förhand

#ride4alex

Genom att skriva under godkänner jag att Emma Bernholm överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.