Alternativa utbildningslokaler under tiden kommunen planerar och genomför renoveringen på Spångholmsskolan pga svartmögel

9B79A52A-AF9A-48B8-B9F1-5027F000AF36.jpeg25C07332-EF15-43EE-8A88-F72E88448686.jpeg7C2A224F-8F56-4A93-9A57-999296AB1B9C.jpegVi har haft en kamp med kommunen gällande påvisat svartmögel på Spångholmsskolan där över 400 elever mellan årskurs 4-9 vistas dagligen. Det är en utdragen process och kommunen ger inga lösningar om alternativa utbildningsplatser under tiden fastän det i dagsläget finns påtagliga bevis om att svartmögel gravt påverkar både elevernas och personalens hälsa och välmående.

Barnen far illa och riskerar kvarstående men då de dagligen vistas i dåligt ventilerade lokaler där svartmögel frodas.

Kommunen vill göra Bara åtråvärd genom att bygga fina områden och marknadsför det som en familjevänlig by. Men det har vid det här laget gått ÅR där de varit medvetna om mögelskador och valt att inte åtgärda det ordentligt.

Det är tydligt att de väljer bort barnens hälsa och i stället lägger ner sina resurser att utöka centrum och ordnar så att det kan byggas nya områden.

Så som det ser ut i dagsläget planeras det att barnen i alla fall ska gå ännu en termin efter sommarlovet. Inga alternativa utbildningsplatser erbjuds under tiden de planerar och genomför renoveringen som planeras vara färdig 2023. Vi måste få ett slut på denna utdragna process så våra barn äntligen kan känna sig friska igen.

Vi kräver därför att kommunen omgående ordnar alternativa, svartmögelfria, hälsosamma lokaler till samtliga elever och lärare på Spångholmsskolan som ska STÅ FÄRDIGA OCH ANVÄNDAS till skolstart 2021 (19/8-21).

Genom att underteckna godkänner jag att Nicole Jarpel lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.